Modeketen WE klaagt over macht KBB/Vendex

De modewinkels van Hij en Zij, onderdeel van WE International, hebben last van de macht van de nieuwe combinatie Vendex/KBB. ,,Bij het zoeken naar nieuwe locaties moeten wij genoegen nemen met de tweede keus'', aldus WE-topman Ronald de Waal gisteren. ,,Projectontwikkelaars willen ons wel graag hebben, maar ze gaan eerst met Vendex om de tafel zitten.''

De Waal, die vorig jaar een poging deed KBB over te nemen, presenteerde gisteren nieuwe plannen. Alle 260 Hij- en Zij-kledingwinkels krijgen een nieuwe naam – WE Men en We Women – en een nieuw logo.

WE International wil alle kledingwinkels als één concept en één merk presenteren. WE moet een internationaal merk worden en duidelijker overkomen op de consument. De restyling moet 5 maart klaar zijn.

Om internationaal te kunnen groeien sluit De Waal een overname niet uit. Het bedrijf praat met een buitenlandse kandidaat, maar De Waal weigerde details te geven.

We International streeft naar 2 miljard gulden omzet binnen vijf jaar. Het bedrijf boekte vorig jaar 600 miljoen gulden omzet en een bedrijfsresultaat van 50 miljoen.

WE wil jaarlijks tien tot vijftien nieuwe winkels openen, dit jaar onder meer in Luik, Le Havre, Reims en Straatsburg. Groei ziet De Waal vooral in Duitsland en Frankrijk. In Nederland is de markt ,,redelijk verzadigd''. Het Nederlandse aandeel in zijn omzet, nu 55 procent, zal teruglopen, verwacht De Waal.

Het afgelopen jaar lukte het niet om tien nieuwe vestigingen te openen. Reden is, aldus De Waal, de concurrentie die WE ondervindt van kledingketens als het Zweedse Hennes & Mauritz, het Spaanse Zara (opgerukt tot Antwerpen) en het Amerikaanse Gap (dat plannen heeft om naar Europa te komen) en het vinden van geschikte A-locaties.

Veranderde rolpatronen liggen ten grondslag aan de formulewijziging. ,,De formules van Hij en Zij waren gebaseerd op het idee dat mannen en vrouwen een eigen identiteit en een apart karakter hadden'', aldus De Waal.

,,De traditionele man/vrouw-rolpatronen zijn verdwenen, maar er blijven natuurlijk verschillen. Het verschil met vroeger is dat de natuurlijke tegenstellingen vandaag de dag geaccepteerd worden.''

WE International introduceert verder een nieuwe formule: WE stores. Die winkels zullen naast mannen- en vrouwenmode ook kinderkleding en accessoires verkopen.