MATT HAIMOVITZ

Welke componist speelt u het liefst? Zo'n vraag brengt een cellist al snel in verlegenheid, want het repertoire voor cellisten is beperkt. De jonge, getalenteerde en ambitieuze Matt Haimovitz besloot zijn geluk te beproeven in de muziek van de 20ste eeuw: `De ontdekking van deze muziek opende de deuren naar een nieuwe wereld, of ondermijnde mijn onschuld, het is maar hoe je het wil bekijken. Maar vanaf het moment dat ik het verboden fruit had geproefd, kon ik niet meer terug. De muziek ging anders klinken – alle muziek.'

Haimovitz, die bij Deutsche Grammophon debuteerde met de celloconcerten van Saint-Saëns en Lalo, en Kol Nidrei van Bruch, nam al eerder twee cd's op met 20ste-eeuwse muziek van onder anderen Britten, Henze, Davidovsky en Berio (CD 445 834-2; CD 453 471-2). Ook zijn laatste opname, Portes Ouvertes, speelt zich af in de 20ste eeuw, maar er gloort weinig nieuw licht aan de horizon. De Suite voor cello solo in a van Reger, Debussy's Sonate voor cello en piano en Drie kleine stukken voor cello en piano, op. 11 nr. 3 van Webern zijn al bijna een eeuw oud. De aan Rostropovitsj opgedragen Sonate in C voor cello en piano, op. 65 van Britten onstond in 1961 en de ter ere van de 70ste verjaardag van Paul Sacher, leraar van Rostropovitsj, geschreven stukken van Britten en Dutilleux stammen uit 1976. Dutilleux bemoeide zich persoonlijk met de interpretatie van zijn 3 Strophes sur le nom de Sacher, een kaleidoscopisch op Bartok en Kodaly voortbouwend solowerk, dat Haimovitz met moderne gepolijstheid en een ouderwets aandoende gevoeligheid voor klank en kleur ontrafelt. Ook in de andere werken op deze cd profileert Haimovitz zich als een veelbelovend cellotalent, dat echter ondanks zijn eigenzinnige repertoirekeus de neiging heeft op safe te spelen. Voordelen zijn een imposante techniek en een heldere muzikaliteit. Maar de cellotoon van Haimovitz klinkt nog niet altijd even vrij en ontspannen, en dat doet onvermijdelijk afbreuk aan zijn artistieke uitstraling.

Portes ouvertes, The 20th Century Cello - Vol. 3. Matt Haimovitz (cello) en Philippe Cassard (piano) spelen werken van Britten, Debussy, Dutilleux, Reger en Webern. DG 457 584-2.

    • Wenneke Savenije