Australisch IOC-lid legt functie neer, spoedberaad sponsors

Het Australische IOC-lid Phil Coles heeft zijn functie in het organisatiecomité Sydney 2000 (SOCOG) ter beschikking gesteld. De 67-jarige bestuurder, die sinds 1982 lid is van het Internationaal Olympisch Comité, kwam gisteren in opspraak door nieuwe onthullingen in de omkoopaffaire rond de Olympische Winterspelen van 2002.

De ethische onderzoekscommissie van Salt Lake City onthulde dat Coles vier keer op kosten van Salt Lake City naar de Verenigde Staten is geweest. Een van die bezoekjes ging niet eens naar Utah maar naar Florida. Coles was met zijn familie uitgenodigd in Miami de Superbowl bij te wonen, hét evenement in het niet-olympische American football.

Coles ontkende de beschuldigingen en zei dat hij het IOC schriftelijk opheldering zal verschaffen. Vandaag maakte SOCOG-voorzitter Michael Knight via de radio bekend dat Coles zijn werk voor Sydney 2000 voorlopig heeft neergelegd. ,,Dat is een verstandig besluit totdat er in deze zaak klaarheid is gekomen.''

Twee grote sponsors van Sydney 2000 (General Motors en Swatch) overwegen zich terug te trekken. Het organisatiecomité heeft op de sponsorbegroting al een tekort van 275 miljoen gulden.

In New York komen vandaag de elf hoofdsponsors van het IOC bijeen. Dat meldt The Wall Street Journal. Voor het eerst zullen de sponsors zich gezamenlijk beraden over de gevolgen van het omkoopschandaal dat de olympische beweging al drie maanden in diskrediet brengt. In het kantoor van de Manhattan Business Machines Corp. zullen vertegenwoordigers van onder meer Coca Cola, McDonald's en Time Warner een lijst van eisen opstellen voor de komende onderhandelingen met het IOC. Volgens The Wall Street Journal vinden de sponsors de voorwaarden van het IOC te gortig en de geboden marketing-mogelijkheden te gering. Ook eisen de geldschieters een ontsnappingsclausule als de Spelen in opspraak raken. ,,We zullen niet tevreden zijn voordat het weer helemaal rustig is'', zei Ben Deutsch, woordvoeder van Coca Cola.

Het IOC verlangt van iedere hoofdsponsor een bedrag van 55 miljoen dollar voor de Spelen van 2002 en 2004. Dat is tien keer zoveel als bij de Spelen van 1984. Voor dat bedrag verwerft de sponsor alleen het recht de olympische ringen te gebruiken voor reclamedoeleinden.