Weer grote transactie Internet in VS

Amusements- en mediagroep USA Networks neemt Internetbedrijf Lycos over in een transactie die personal computer en televisie dichter bij elkaar brengen. Het is een nieuwe grote Internet-deal in korte tijd.

USA Networks wordt geleid door Barry Diller, een Hollywood-veteraan die vertrouwd is met film- en televisiestudio's. Diller voegt de USA-onderdelen Home Shopping Network (HSN) en Internet Shopping Network/First Auction samen met Lycos. Het nieuwe bedrijf heet USA/Lycos interactive Networks. USA Networks heeft ook een meerderheidsbelang in Ticketmaster en ook dat wordt ondergebracht in het nieuwe bedrijf.

De transactie heeft plaats in aandelen, maar de bedrijven maakten geen ruilverhouding bekend. Wel is duidelijk dat USA Networks 61,5 procent van de nieuwe onderneming bezit, Lycos-aandeelhouders krijgen 30 procent en Ticketmaster-aandeelhouders 8,5 procent. Het nieuwe bedrijf zal 1,5 miljard dollar omzet hebben en de gezamenlijke marktkapitalisatie van de drie is 18 miljard dollar.

USA en HSN zijn kanalen op de Amerikaanse kabel en Lycos is een zogeheten portal. USA is te zien bij 70 miljoen huishoudens. Veel Internet-gebruikers komen via Lycos het net op. Lycos is de vierde op de ranglijst van meestbezochte websites en krijgt ongeveer 30 miljoen Internetgebruikers langs.

De combinatie van twee kabelkanalen en Internet binnen één bedrijf biedt volgens analisten talloze mogelijkheden voor kruisbestuiving. Netsurfers worden attent gemaakt op tv-programma's, maar ook op homeshopping, via Internet of via de tv-zender. Voor Lycos is het aantrekkelijk om zijn bezoekers ergens heen te kunnen sturen.

,,Er is de tendens om meer te gaan kijken naar inhoud, nu de distributiekanalen talrijker worden'', aldus Lise Buyer, technologie-analist bij zakenbank CS First Boston. ,,Daarom ging GeoCities naar Internet-bedrijf Yahoo (o.a. zoekprogramma') en daarom is het aantrekkelijk voor Lycos om met USA Networks in zee te gaan.'' Volgens Buyer was het duidelijk dat Lycos het niet alleen zou kunnen redden. ,,Lycos is qua bezoekersaantal maar een fractie kleiner dan Yahoo, maar Yahoo had vorig jaar wel twee keer zoveel omzet'', zegt zij. ,,Voor Lycos wordt het nu gemakkelijker. Ze hebben bezoekers iets te bieden en bovendien hebben ze nu meer kapitaal achter zich.''

Lycos moest gisteren echter op de beurs 33 dollar inleveren en sloot op 94 dollar. Volgens Buyer waren beleggers teleurgesteld dat er geen kant-en-klare transactie was van honderdvijftig of tweehonderd dollar per aandeel. Op de Nasdaq zakten gisteren overigens veel technologiefondsen.