Charmante notities van goede komiek

Caro Diario heette een vorige film van de Italiaanse cineast Nanni Moretti, `Lief dagboek' en die titel mocht vrij letterlijk worden geïnterpreteerd. Ook Aprile, zijn nieuwste film, is zo'n even charmant als intelligent samenspel van persoonlijke notities van Moretti. Hij maakt zijn publiek deelgenoot van zijn zorgen om Italië en zijn ergernis, met name over de onnozelheid van de politiek.

Maar er is meer in zijn leven dan de politiek. De filmkunst bijvoorbeeld. Zijn werk – we zien hem een documentaire over de verkiezingen op poten zetten. En uit zijn handen laten vallen want de buik van zijn vrouw zwelt en zijn leven gaat, hoe hij ook `gewoon' blijft doen, op zijn kop. Zijn zoontje Pietro wordt geboren en overleg met de crew vindt plaats op een gang voor de kraamkamer. Natuurlijk is alles wat Moretti laat zien nagespeeld. En goed. Natuurlijk, hij overdrijft, want hij is van huis uit behalve acteur, schrijver en regisseur, een komiek. Een heel goeie komiek. Een die de moeite neemt om de verkiezingsverslagen uit alle kranten van Italië te verknippen en verplakken tot een nieuwe reuzenkrant, om aanschouwelijk te bewijzen dat ze allemaal precies hetzelfde schrijven. Een die aanstaande vader-conversaties wist in te koken tot realistische, oergeestige conferences, een die korte scènes met zijn peuter weet te spelen zonder dat het genant wordt van overdreven vadertrots of wurgende snoezigheid.

Nog meer dan Caro Diario is Aprile een stevige, gelaagde vertelling. Moretti is een filmer die er toe doet.

Aprile. Regie: Nanni Moretti. Met Nanni Moretti, Silvia Nono, Pietro Moretti, Silvio Orlando. In: Filmmuseum, Amsterdam; Lumen, Delft.