Proef Internet-bedrijf met 10.000 gratis pc's

Het bedrijf Free-PC zal tienduizend Compaq-pc's gaan weggeven in ruil voor inzage in het gedrag op Internet van de gebruikers. Dat heeft het bedrijf gisteren bekendgemaakt.

Free-PC is onderdeel van Idealab, een Californisch bedrijf dat via een twintigtal bedrijfjes op Internet goederen en diensten levert. Het bedrijf neemt op zijn Website aanmeldingen van adspirant-kandidaten voor gratis pc's aan en maakt vervolgens een selectie.

De tienduizend geselecteerden, die behalve een gratis pc ook gratis toegang tot Internet krijgen, moeten zich voor twee jaar verbinden aan het experiment, dat tot doel heeft gedrag van Internetgebruikers te bestuderen. Ze moeten een uitgebreide vragenlijst beantwoorden. De gebruikers worden in ruil voor hun gratis pc bestookt met advertenties in allerlei soorten en maten. De helft van het geheugen van de pc wordt regelmatig gevoed door nieuwe advertenties, die na het downloaden op de achtergrond geactiveerd worden. De commercials zien er meer uit als tv-reclames dan nu met de gemiddelde Internetadvertentie het geval is. Naarmate de marketeers meer informatie krijgen over de gebruikers passen ze het advertentieaanbod aan.

,,Het is enorm moeilijk om goede marketinginformatie over Internetgebruikers te krijgen'', aldus Scott Schoenherr, manager bij een Internetbedrijf in Idaho. ,,Free-PC zal willen proberen marktresearch te krijgen over een langere periode. Ze betalen pakweg 700 dollar per gebruiker voor de pc plus een tientje per week voor de verwerking van resultaten, maar ze krijgen een schat aan informatie binnen.''

Idealab heeft op Internet bedrijven met consumentenproducten als CarsDirect, eToys, eWallet en Tickets.com. Het bedrijf is opgericht door Bill Gross, die ook weer de stuwende kracht is achter het idee van gratis pc's.

Free-PC is gevestigd in Pasadena, een voorstad van Los Angeles. Het bedrijf heeft financiële steun gekregen van USA Networks, dat behalve de USA-zender ook de zender Home Shopping Network heeft en Ticketmaster Online. Voor het project is 30 miljoen dollar uitgetrokken en USA telt daarvan een derde neer.

Een belangrijke partner is Cybergold, dat adverteerders binnenbrengt als Disney, sportzender ESPN, creditcardbedrijf MBNA en Internetbedrijf America On-Line. Compaq levert de pc's op afbetaling en mag meedoen aan het experiment via zijn Internet-zoekdienst AltaVista.