Opnieuw hinder door gladheid, minder files

De ochtendspits op de Nederlandse wegen is vandaag veel minder chaotisch verlopen dan gisteren. De weggebruikers, geschrokken van de lange files van maandag, gingen blijkbaar vroeger van huis dan normaal. Het verkeer ondervond opnieuw veel hinder van gladheid en mist, in het bijzonder boven de grote rivieren.

Rond half negen stonden er veertig files met een lengte van ongeveer 300 kilometer. Er hadden zich tot dan toe 22 ongevallen op de snelwegen voorgedaan. De grootste problemen deden zich voor in de regio Den Haag. Het Prins Clausplein was spekglad, met name de fly-overs die aanvankelijk onbereikbaar waren voor de strooiwagens. Op de A12, Utrecht-Den Haag, ontstond een file van bijna dertig kilometer. Tegen half tien waren de wegen rondom het plein weer redelijk goed begaanbaar.

In de avondspits, over het algemeen de rustigste van de week, viel de drukte gisteren mee. Het Traffic Information Center in Utrecht registreerde tien files, goed voor bij elkaar 40 kilometer. Gisteravond laat waren enkele snelwegen door opkomende gladheid weer moeilijk begaanbaar. De A28 tussen Zwolle en Amersfoort was nagenoeg niet te berijden.

Voor de A1 tussen Eemnes en Watergraafsmeers waren de rijomstandigheden volgens de politie ,,gevaarlijk'' wegens ijsvorming. Datzelfde gold voor de A7 tussen Purmerend en Zaandam en tussen Bremen en Amsterdam. Er deden zich enkele ongelukken voor met voornamelijk blikschade. Er deden zich geen ernstige persoonlijke ongelukken voor.

Door de vertragingen van gisterochtend – om half negen stonden er meer dan zestig files met een recordlengte van 975 kilometer – leed het vrachtverkeer een schade van tussen de vijf en tien miljoen gulden, aldus Transport en Logistiek Nederland. De vrachtwagens konden supermarkten niet op tijd bevoorraden en ze leverden hun containers te laat bij zeeschepen af. Het Nederlands Economisch Instituut heeft berekend dat ,,een onverwachte file'' plus minus 4.000 gulden per uur per rijstrook kost.

Het mobiele telefoonnet van KPN raakte overbelast, doordat mobiel bellende Nederlanders vanuit de file hun werkgevers of zakenpartners van hun vertraging op de hoogte stelden. Een deel van de 2.300 zogenoemde basisstations met antennes, die onder meer langs de snelwegen staan, kon de drukte niet aan, hetgeen bij KPN tot een reeks klachten leidde.

Het treinverkeer had te maken met een aantal wisselstoringen, maar volgens een woordvoerder van de Nederlandse Spoorwegen vielen de vertragingen gezien het uitzonderlijk slechte weer nogal mee.