Bijlmer-enquête (2)

Twintig jaar geleden werkte ik in de zomermaanden als student op de Schipholplatformen. Voor het afhandelingsbedrijf `Aero-Ground', dat o.a. El Al als klant had, heb ik vele cargo-en passagiersvluchten van deze maatschappij van vracht of bagage voorzien. Een Schipholman die nu op de tv verklaart dat een aantal activiteiten van El Al zich `een beetje aan het oog onttrekt' spreekt met erg veel gevoel voor understatement: iedere platformmedewerker, van schoonmaker tot belader, heeft wel eens de knallende ruzies in het Ivriet tussen piloten en technici meegemaakt als er een motor of een vrachtluik van een van de `kisten' niet goed werkte. Dat kwam bij een aantal Afrikaanse en Latijns-Amerikaanse maatschappijen ook wel voor. Maar dan kwamen Schipholmensen of de marechaussee een kijkje nemen. Zoniet bij El Al: de marechaussee stond zich te verbijten, door bewapende en bezonnebrilde Israelische veiligheidsmensen op afstand gehouden. El Al is op Schiphol een `staat binnen de staat' en iedereen weet het.