Velsen op zoek naar exploitant strandtrein

Nu Lovers Rail dit jaar geen toeristentreinen meer laat rijden naar het strand bij IJmuiden gaat de gemeente Velsen, waar IJmuiden onder valt, andere bedrijven zoeken die de strandlijn willen exploiteren. De Socialistische Partij (SP) eist dat de concurrent van Lovers een bijdrage aan investeringen van het bedrijf terugbetaalt.

Vrijdag maakte Lovers Rail, de in de zomer van 1996 begonnen concurrent van de Nederlandse Spoorwegen, bekend te stoppen met de Kennemerland Express. ,,De exploitatie was minder bevredigend'', aldus de woordvoerder van het Franse moederbedrijf van Lovers. Lovers is in handen van CGEA, een onderdeel van de Franse multinational Vivendi.

In 1997 kreeg Lovers concessies voor onder meer de spoortrajecten Leiden-Den Haag en Hilversum-Utrecht. Op die laatste twee trajecten heeft Lovers nog geen treinen ingezet, wat het bedrijf eind vorig jaar een boze uitval van minister Netelenbos opleverde. ,,Lovers moet rijden, anders kieper ik hem eraf'', aldus Netelenbos.

Het SP-kamerlid Bommel dringt er in schriftelijke vragen aan de minister op aan dat overheidsinvesteringen in Lovers worden terugbetaald. Om het lijntje weer geschikt te maken voor gebruik heeft het NS-onderdeel Railinfrabeheer daar 2,5 miljoen gulden in gestoken. De SP noemt Lovers Rail ,,een onbetrouwbare partner aangezien ook de concessie voor het traject Utrecht-Hilversum voorlopig niet wordt gebruikt.'' De partij wil dat minister Netelenbos aan nieuwe concessies de voorwaarde verbindt dat investeringen in het spoor worden terugbetaald indien een lijn niet wordt geëxploiteerd.

Het ministerie van Verkeer en Waterstaat kon gisteren niet zeggen of het departement de investeringen nu gaat verhalen op Lovers. De Nederlandse Spoorwegen wilden gisteren geen commentaar geven op de sluiting van de Kennemerland Express.