Straatnaam te koop

Wat doe je als je een grote verzekeringsmaatschappij bent die zowel nationaal als internationaal steeds groter groeit, maar de omgeving van het hoofdkantoor alsmaar ziet verpauperen? Wat doe je als derde stad van Nederland die heel graag grote bedrijven binnenhaalt en -houdt, maar nauwelijks geld heeft om de stad op orde te brengen?

Als bedrijfsleven en overheid sla je de handen ineen. De gemeente laat het bedrijf voor miljoenen guldens het plein opknappen en als tegenprestatie `verkoop' je het naambordje. En je noemt het publiek-private financiering. En zo geschiedde in Den Haag. Het huidige Mariahoeveplein zal de komende tijd volledig op de schop gaan om aan het begin van de volgende eeuw terug te keren als `Aegonplein'.

Kan dat zomaar? Nee, leren `de criteria voor straatnaamgeving in Den Haag', die nog geen jaar geleden opnieuw door de gemeente werden vastgelegd. Voor het vernoemen van een straat staan keurig zeventien regels opgesteld. Bij regel 15 `een bestaande straatnaam wordt alleen bij uiterste noodzaak veranderd' kan de gemeente nog opvoeren dat zonder de naamsverandering het plein niet vernieuwd zal worden. Maar regel 17 – `bestaande bedrijven worden niet vernoemd' – is helder en duidelijk. Het mag dus niet.

Het vorige college van Den Haag wees dan ook enkele jaren geleden resoluut de plannen van de verzekeringsmaatschappij af als ,,ongewenst''. ,,Het past niet in het beleid van het stadsbestuur om een straatnaam op deze manier te wijzigen'', was aan het einde van 1996 nog het argument van de gemeente. Nu ruim twee jaar later, het plein is nog verder verpauperd en een nieuw college is aangetreden, denkt Den Haag er geheel anders over.

,,We krijgen een compleet nieuw plein dat bovendien de komende twintig jaar zal worden onderhouden door Aegon. Een mooie oplossing'', zegt een woordvoerder van de Dienst Stadsbeheer. ,,Nee, natuurlijk kan nu niet elk bedrijf zo maar een straatnaam kopen. Maar voor een bedrijf als Aegon maken we graag een uitzondering.''

De verzekeringsmaatschappij is zeer in haar sas met haar eigen `plein'. Eindelijk kunnen de Nederlandse en internationale gasten op gepaste wijze ontvangen gaan worden. ,,Als je het plein nu ziet, is het gewoon heel erg lelijk. De mensen lopen er niet graag. Dat is slecht voor de omgeving en voor ons bedrijf'', aldus de woordvoerder van Aegon. De geschetste ontwerpen liggen al klaar. Zogenoemde follies zullen als kunstwerken her en der op het plein worden neergezet. De meeste auto's verdwijnen van het plein, en de hoofdingang van de verzekeringsmaatschappij ,,heel goed bereikbaar zijn''. Iedereen tevreden.

Misschien zijn bedrijven te interesseren om de naam Schilderswijk, Transvaal, Spuiplein of Tramtunnel te kopen. Het enige wat de gemeente dan nog hoeft te doen is de regels voor straatnamen opnieuw vastleggen.