Met komst euro bij ABN Amro miljarden `zoek'

ABN Amro ziet sinds de komst van de euro, begin dit jaar, dagelijks 600 tot 700 internationale betalingen ter waarde van miljarden guldens mislukken. De bank zet honderd mensen extra in om de problemen handmatig te `repareren'.

Dit heeft directeur-generaal E.Post, verantwoordelijk voor het internationale betalingsverkeer bij ABN Amro, vanochtend bevestigd. ,,Het systeem waarmee de grote banken geld naar elkaar overboeken blijkt sinds de komst van de euro bepaalde transacties niet aan te kunnen. Die vallen er uit en over dergelijke betalingen moet worden nagebeld.''

In plaats van 350 mensen is de bank gedwongen nu 450 medewerkers voor het internationaal betalingsverkeer in te zetten. ABN Amro wil geen schatting maken van de extra kosten. De bank wijst er op dat ze ook profijt heeft van de euro: ,,Onze marktpositie is versterkt. Vooral Aziatische bedrijven kiezen voor één Europese bank en dat levert ons weer extra inkomsten op. Om hoeveel dat precies gaat kan ik nu nog niet zeggen.''

De banken voeren intussen druk overleg om het probleem op te lossen. ,,Die oplossing kan een paar weken duren, maar ook een paar maanden. Alle grote internationale banken kampen ermee: zodra meer banken en meer landen betrokken zijn bij een transactie in euro's kan het fout gaan'', aldus Post.

Tot de komst van de euro dit jaar maakte de soort valuta duidelijk welke bestemming het overgeboekte geld had. ,,Stel dat een Franse bank geld overboekt naar een Nederlandse bank dat bestemd is voor een Duitse klant. Wanneer het om guldens ging, bleef het geld gewoon hier omdat de klant bijvoorbeeld actief was op de Nederlandse geldmarkt. Nu het bedrag in euro's is, verdwijnt de automatische koppeling Nederland en guldens. Daardoor kan het internationale betalingssysteem de transactie niet meer uitvoeren.'' Door de complexiteit was het testen van dergelijke transacties volgens Post voor de komst van de euro niet mogelijk.

De bank komt met de problemen in het betalingsverkeer naar buiten om geruchten in de financiële wereld tegen te gaan. ,,Het is dus niet zo dat we miljarden guldens echt kwijt zijn. Natuurlijk gaat het om miljarden guldens, maar dat is al snel in deze sector.'' Volgens Post doet ABN Amro dagelijks tienduizenden transacties, waarvan er nu 600 tot 700 de mist ingaan.