Britse regering wil Rover met miljard overeind houden

De Britse regering zou met maximaal 300 miljoen pond (een miljard gulden) de met sluiting bedreigde Roverfabriek in Longbridge willen steunen. Dat hebben bronnen rond de Britse minister van Handel, Stephen Byers, dit weekeinde gezegd. De toekomst van Longbridge is onzeker geworden door wisselingen in de top van moederbedrijf BMW, vrijdag, die het gevolg zijn van de slechte prestaties van Rover.

Bernd Pischetsrieder, de afgetreden bestuursvoorzitter van BMW, werd verantwoordelijk gehouden voor het slechte rendement van de fabriek in Longbrigde, waar de Rover-modellen 200 en 400 worden gebouwd. Er werken 14.000 man en in de regio rond Birmingham zijn 50.000 banen rechtstreeks van Longbridge afhankelijk.

De nieuwe BMW-top onder leiding van Joachim Milberg heeft twee weken de tijd genomen om zich te beraden over een reddingsplan. Een woordvoerder van de Beierse autofabrikant bevestigde met de Britse regering in gesprek te zijn over eventuele steun, maar zei dat nog geen formeel verzoek is ingediend.

Minister Byers vergadert vandaag in Longbridge met management en vakbonden. Onder het personeel is grote onrust ontstaan over de mogelijke sluiting. Vakbonden noemen de aanhoudende onzekerheid sinds de overname ,,ondraaglijk'', en een van de oorzaken van de lage produktiecijfers. Eind vorig jaar gingen de vakbonden akkoord met ontslag van 2.500 man in Longbridge, in ruil voor de belofte van BMW om nieuwe investeringen te doen. Longbridge hoopt dat BMW Rover de kans geeft om 200's en 400's in een nieuwe vormgeving te bouwen. In het ongunstigste geval beperkt BMW zijn Britse activiteiten tot Landrover en de succesvolle Mini.

Ondanks miljarden-injecties na de overname van Rover door BMW in 1994 blijft Longbridge een van de minst produktieve autofabrieken van Europa. Of Pischetsrieders plan om nog eens vijf miljard gulden in Rover te investeren het haalt, wordt betwijfeld. Rover heeft vorig jaar een miljard gulden verlies geleden door een omzetdaling van zeven procent, waardoor het moederbedrijf, over 1998 een forse winstdaling verwacht. De nieuwe Rover 75, die elders in Engeland wordt gebouwd, is juist dit weekeinde op de markt gekomen. De verkoopprognoses daarvan zijn optimistisch.

Het aandeel BMW steeg vanmorgen met tien procent temidden van speculatie over een mogelijke overname van BMW. Volkswagen, Fiat, Ford en General Motors zouden tot de gegadigden horen.