Velzen wil strandtrein houden

Nu Lovers Rail dit jaar geen toeristentreinen meer laat rijden naar het strand bij IJmuiden gaat de gemeente Velzen, waar IJmuiden onder valt, andere bedrijven zoeken die de strandlijn willen exploiteren.

Gisteren maakte Lovers Rail, de concurrent van de NS, bekend te stoppen met de Kennemerland Express. ,,De exploitatie was minder bevredigend'', aldus de woordvoerder van het Franse moederbedrijf van Lovers. Lovers is in handen van CGEA, een onderdeel van de Franse multinational Vivendi. Oprichter P. Sul van Lovers, de bedenker van de strandtrein, is dit najaar opgestapt.

Lovers Rail, dat in de zomer van 1996 als eerste concurrent van de NS een lijn op het Nederlandse spoornet mocht exploiteren (de strandtrein naar IJmuiden), leek aanvankelijk een geduchte concurrent te worden van de NS. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat, dat marktwerking op het spoor wil introduceren, was blij met de komst van Lovers. Het bedrijf begon met kleine lijntjes, naar de Keukenhof en tussen Amsterdam en IJmuiden.

In 1997 kreeg Lovers concessies voor de spoortrajecten Amsterdam-Haarlem, Leiden-Den Haag en Hilversum-Utrecht. Op die laatste twee trajecten heeft Lovers nog geen treinen ingezet, wat het bedrijf eind vorige jaar een boze uitval van minister Netelenbos opleverde. ,,Lovers moet rijden, anders kieper ik hem eraf', zei Netelenbos.

De gemeente Velsen betreurt het besluit de strandtrein te stoppen. Met welke aanbieder wordt gepraat is niet bekend.