MAXIM VENGEROV

`Van ziel tot ziel spreken', dat is wat de 24-jarige Maxim Vengerov, wereldwijd beschouwd als de leading violinist van zijn generatie, op zijn in bruikleen bespeelde Stradivarius `ex Kiesewetter' uit 1723 wil bewerkstelligen.

Zijn nieuwste cd-opname van het Vioolconcert van Brahms maakt duidelijk dat het beoogde zielsverbond alleen maar tot stand komt wanneer de luisteraar zich emotioneel werkelijk kan openstellen. De Brahms van Vengerov is een verrassend bescheiden uitnodiging om mee op te stijgen naar hogere sferen. Vengerov benadert het Vioolconcert van Brahms als een zachtmoedige dichter, die met een gevoelige seismograaf het mysterieuze schemergebied achter de noten aftast, op zoek naar verborgen betekenissen en subtiele nuances in klankkleur en dynamiek. In hoorbare overeenstemming met het Chicago Symphony Orchestra o.l.v. Daniel Barenboim, met wie hij eerder de vioolconcerten van Sibelius en Nielsen opnam, bevindt Vengerov zich gedurende de hele opname in het hart van de muziek. Soms smelt hij bijna samen met het orkest, op andere momenten slaat hij zijn vleugels wijd uit.

Misschien wel het imponerendste aan de live geregistreerde Brahms van Vengerov is dat hij niet probeert te imponeren met virtuoos stuntwerk of superieure gepolijstheid. Zelfs in de door Vengerov gecomponeerde cadens van het eerste deel overheerst intieme lyriek in verfijnde kleurschakeringen. In zijn verlangen naar muzikale zuiverheid vergeet Vengerov soms op zijn techniek te letten, zodat zijn intonatie af en toe net niet helemaal zuiver is. Maar dat zijn details, waar veel tegenover staat. Vengerovs benadering van het Vioolconcert van Brahms is een integere en ontroerende oproep aan de onderzoekende geest, de zuivere emoties en de mijmerende ziel. Overtuigender nog is de Derde vioolsonate, waarin hij diepzinnige dialogen voert met een bijzonder geïnspireerde Barenboim aan de piano.

Vengerov (viool) Brahms: Vioolconcert in D, Derde voolsonate in d. Teldec 0630-17144-2