Geluidshinder 1

De twee artikelen van Floris van Straaten over Schiphol en geluidshinder vragen om commentaar (NRC Handelsblad, 20 en 21 januari). De praktijk van het aanvliegen van de landingsbanen van Schiphol blijkt in de praktijk weerbarstiger te zijn dan de goede voornemens en de plannen, die de politiek en de Luchtverkeersbeveiliging Nederland voor heeft. De verkeersleiders en apparatuur willen maar niet meewerken om vliegtuigen landend op en vertrekkend van Schiphol steiler te laten opstijgen en naderen en daardoor mindere herrie te laten maken. Op grotere hoogte de landing inzetten geeft logischer wijze minder geluidsoverlast.

De praktijk is nu, dat vliegtuigen in de wachtrij worden gezet, vaak op een hoogte van 2000 voet (650 meter) beginnend vlakbij Schiphol en dan vele kilometers lang (tot wel 50 km) laag over Nederland vliegen, voordat ze aan de beurt zijn om op Schiphol te landen. Verkeersvliegers begrijpen niet waarom ze op deze geringe hoogte boven bijvoorbeeld Alkmaar (Zwanenburgbaan), Leiden (Kaagbaan), en 't Gooi (Buitenveldertbaan) moeten vliegen. Bij opmerkingen hierover aan de verkeersleiding door de vliegers krijgen zij steevast te horen, dat zij (de verkeersleiders) geen rekening kunnen houden met het geluidsprobleem, want ze hebben het veel te druk.Nu heeft de Luchtverkeersbeveiliging Nederland bedacht dat ze wat anders gaan doen: ze gaan de herrie nog meer over heel Nederland verspreiden. Men heeft bedacht dat het Gooi niet te snel moet wennen aan het vertrek van de Amerikanen van de vliegbasis Soesterberg en gaan nu het aanvlieggebied van Schiphol uitbreiden tot aan Barneveld, Nieuwegein, Utrecht, Zeist.De minimale hoogte wordt 2500 foot (750m). Als redenen geven ze op, dat die zware oude vrachtkisten niet zo snel kunnen klimmen en dat vliegtuigen vertrekkend van luchthaven Rotterdam lekker laag naar het noorden moeten kunnen vliegen zonder het luchtverkeer rondom Schiphol te hoeven hinderen.