Woolley wordt intendant van het Filmfonds

Richard Woolley (51) is benoemd tot intendant van het Nederlands Fonds voor de Film. De Brit begint per 1 september als speciaal adviseur van het filmfonds.

Richard Wooley was directeur van de Nederlandse Film- en Televisie Academie en is op dit moment decaan van de filmafdeling aan de Hong Kong Academy of Performing Arts. Als intendant wordt hij verantwoordelijk voor het `productierijp maken' van commerciële filmprojecten. De nieuwe functie komt voort uit de oprichting van FINE BV, de door ex-minister Wijers van Economische Zaken in het leven geroepen instantie die de Nederlandse filmindustrie moet gaan stimuleren door te bemiddelen tussen filmproducenten en particuliere financiers. Na een lange aanloopperiode verklaarde P. Treumann, bestuursvoorzitter van FINE, deze week op het Filmfestival Rotterdam het bureau vanaf heden `open for business'. De intendant beoordeelt aangeboden filmplannen en zoekt actief naar voor een breed publiek bedoelde projecten die met steun van het Filmfonds ontwikkeld kunnen worden.

De Britse Woolley heeft veel ervaring in het onderwijs, en is daarbij vooral geïnteresseerd in scenarioschrijven. Na zijn studie geschiedenis aan de Universiteit van Londen voltooide hij zijn opleiding met een Masters of Art in film en tv aan de Royal College of Art. In de jaren '70 en '80 maakte hij een aantal documentaires en speelfilms en werkte hij als schrijver en muzikant in het theater. Eind jaren '80 was hij de oprichter van de Northern School of Film and Television in Leeds. Van 1992 tot 1996 was Woolley, die dankzij deze periode vloeiend Nederlands spreekt, directeur van de Nederlandse Film- en Televisie Academie, waar hij scenarioschrijven, art direction en creative producing als nieuwe studierichtingen introduceerde. Gelijktijdig was hij bestuurslid van het Filmfonds. Sinds januari 1997 is hij verbonden aan de Hong Kong Academy of Performing Arts, waar hij werd gevraagd een filmafdeling op te zetten.

De aanstelling van een intendant betekent een breuk met de commissie-traditie van het Fonds en biedt de mogelijkheid aan één persoon om zijn stempel op het filmbeleid te drukken. Richard Woolley staat bekend als een aimabele figuur, die gewend is om in alle stilte en met ieders instemming zaken te initiëren en te reorganiseren. Woolley is een relatieve buitenstaander zonder directe belangen in de Nederlandse film, die toch uitstekend op de hoogte is en met name goed is ingevoerd in het ontwikkelingsproces van speelfilms. In zijn laatste column in het filmblad Skrien geeft de nieuwe sleutelfiguur in de Nederlandse film in `Post Hongkong' een overzicht van zijn voorkeuren en overtuigingen: ,,Ik heb een hekel aan mensen (kunstenaars, theoretici en uitbaters) die het nodig vinden om een muur op te trekken tussen kunst en commercie om daarmee hun eigen superioriteit of anders-zijn te tonen.''