Wie wisten van de explosieve lading in El Al-toestel

Wie wisten op de avond van de ramp van de lading?

Tijdens de verhoren deze week voor de parlementaire enquêtecommissie vliegramp Bijlmermeer is duidelijk geworden dat ten minste acht betrokkenen kort na de ramp op de hoogte zijn gesteld van de explosieve lading van het gecrashste El Al-toestel 4X-AXG.

Dit zijn ze:

A. van Liere: directeur van Luchtverkeersbeveiliging (LVB). De LVB vormde op dat moment een onderdeel van de Rijksluchtvaartdienst (directoraat-generaal van het ministerie van Verkeer en Waterstaat). Sinds 1 januari 1993 is de LVB opgegaan in de zelfstandige Luchtverkeersleiding Nederland.

G. W. Knook: voorlichter van de LVB. Is onlangs met pensioen gegaan.

Th. L. Croon: op het moment van de ramp was hij hoofd van LVB-station Schiphol. Deze afdeling begeleidt het vliegverkeer in de omgeving van Schiphol tot kort voor de landing en vanaf vlak na de start.

T. Polman: hoofd LVB-station Schiphol. Dit is de algemene verkeersleiding die het vliegverkeer in het Nederlandse luchtruim regelt tot een hoogte van ongeveer 7 kilometer.

D. Hendriks: assisitent-verkeersleider. Hij werkte op de avond van de ramp samen met Polman op het LVB-station Schiphol.

J. de Waard: was tot 1993 directeur-generaal van directoraat voorlichting van Ministerie van Verkeer en Waterstaat.

Mr J.W. Weck: voormalig directeur-generaal van directoraat Rijksluchtvaartdienst van het ministerie van Verkeer en Waterstaat. Hij is nu directeur-generaal van directoraat Telelcommunicatie en Post.

J. Diepenbrok: duty manager van Luchthaven Schiphol. Direct na de ramp was hij verantwoordelijk voor de operationele leiding op de luchthaven.