Philips flirt weer met personal computer

Na een kostbaar avontuur stapte Philips zeven jaar geleden uit de pc-markt. Het elektronicaconcern flirt weer met de oude liefde, zonder de productie daadwerkelijk te hervatten.

Niet lang na de verkoop van Philips' computerdivisie aan het Amerikaanse Digital maakte toenmalig president J. Timmer ook een einde aan de productie van pc's. Nu, zeven jaar later, blijft de pc voor Philips, anders dan voor aartsrivaal Sony, taboe. ,,Dat spel is wel zo'n beetje over'', aldus bestuursvoorzitter H. Broghan van Philips PC Peripherals (onder meer printers en monitoren) gisteren op een presentatie vooruitlopend op de elektronicabeurs Cebit.

Toch heeft Philips de liefde voor de pc nooit helemaal opgegeven. De productie van schootcomputers werd in de jaren negentig voortgezet in Zuidoost-Azië. En ondanks dappere uitspraken over het centraal stellen van de televisie flirt Philips anno 1999 weer steeds nadrukkelijker met het ooit wegens verliezen van honderden miljoenen verfoeide product.

Het concern profileert zich al weer enige jaren met zakcomputers als Vélo en de nog kleinere Nino die zijn gebaseerd op het compacte besturingssysteem Windows CE van Microsoft. Dichtbij de pc komt ook een zeer uitgebreide monitor die het bedrijf gisteren toonde. Voorzien van een snelle processor (het rekenhart) en een besturingssysteem dat Microsoft speciaal voor dit soort apparaten heeft ontwikkeld, lijkt deze zogeheten NetDisplay sterk op een pc.

Hij mag van Broghan echter onder geen beding zo genoemd worden: ,,Voor zware toepassingen zoals spelletjes moet een beroep worden gedaan op een server [centrale computer]. Daar zit de rekenkracht en de opslagcapaciteit voor gegevens.'' Broghan had echter even daarvoor al het dreigement herhaald dat Oracle-topman Larry Ellison enkele jaren geleden uitte toen hij de netwerkcomputer neerzette als een slanke en slagvaardige concurrent van de pc: ,,De NetDisplay kan de computer op het bureau elimineren'', aldus Broghan.

Behalve de NetDisplay introduceert Philips ook grotere monitoren die een relatief beperkte ruimte in beslag nemen, monitoren met extraatjes en monitoren in allerlei kleurschakeringen. Voor het elektronicaconcern is dit een manier om enigszins te ontsnappen aan de enorme prijzenslag die gaande is op deze markt ter waarde van 15 miljard dollar. ,,Het gaat wel wat beter'', lichtte Broghan een tipje van de sluier op. Hij wilde, een week voor de presentatie van de jaarcijfers, geen kwantitatieve uitspraken doen.

Philips wil niet alleen de pc op kantoor, maar ook die in de huiskamer beconcurreren. Dat zou moeten gebeuren met een apparaat dat de televisie verandert in een tweede computer. Via een draadloze verbinding met de pc en een extra toetsenbord of joystick kunnen bijvoorbeeld computerspelletjes die op een pc draaien via de televisie worden afgespeeld terwijl iemand anders op diezelfde pc zit te werken.

Broghan heeft zich naar eigen zeggen zorgen gemaakt over de vraag of pc's wel voldoende rekenkracht hebben voor twee gebruikers tegelijk, maar zegt in de praktijk geen problemen te hebben ondervonden. Philips heeft de zogeheten Ambi voorlopig alleen in de Verenigde Staten gelanceerd en kon het apparaat gisteren niet demonstreren. Met een prijs van een slordige zevenhonderd dollar komt de Ambi bovendien aardig in de buurt van de prijs van een goedkope nieuwe pc (aanzienlijk minder dan duizend dollar in de VS).

Philips' belangrijkste bemoeienis met de pc blijft die van toeleverancier van producten die eraan gekoppeld kunnen worden, zoals spelers voor cd-rom en DVD-rom (de opvolger daarvan), computerluidsprekers, computercamera's en monitoren, een product waarin Philips volgens Broghan in de tweede helft van 1998 marktleider was. ,,Sommige bedrijven willen in de computer zitten'', aldus Broghan met een verwijzing naar producent Intel van microprocessoren. ,,Wij positioneren ons rondom de pc.''

Philips claimt zelfs het mondiaal marktleiderschap in toebehoren voor pc's. Die positie kan het bedrijf volgens Broghan voor zich opeisen, omdat het te midden van vele specialisten een breed scala aan extraatjes voor de pc produceert. Volgens Broghan is de markt voor pc-toebehoren interessanter dan die voor pc's zelf. ,,Voor elke pc die wordt verkocht wordt gemiddeld 1,8 bijbehorend apparaat verkocht'', zegt hij. Philips verwacht dat de markt voor pc-toebehoren zal groeien van 30 miljard dollar nu naar 60 miljard dollar in het jaar 2002, fors meer dan het bedrag van 45 miljard dollar dat volgens Philips' schattingen over drie jaar in de pc-markt om zal gaan.

    • Michiel van Nieuwstadt