Bergen vreest voor lawaai en rampen

Het Limburgse Bergen vreest voor extra geluidsoverlast door de komst van een vliegveld vlak over de Duitse grens.

Ondanks de grote bladen bier die vanaf half acht worden binnengebracht, wil de stemming er niet echt in komen. Zevenhonderd inwoners van de Limburgse gemeente Bergen en omgeving, een enkele verdwaalde Duitser en een paar andere belangstellenden, zitten gedwee te luisteren naar de plannen voor het Duitse burgervliegveld, pal over de grens bij Bergen.

Het was de tweede informatieavond over het vliegveld Laarbruch, maar deze tweede — gisteravond in het fitnesscentrum annex sporthal Den Asseldonk in Nieuw-Bergen — verliep aanmerkelijk rustiger dan de eerste, in mei vorig jaar. Toen liepen tweeduizend boze Bergenaren in dezelfde sporthal woedend te hoop tegen Laarbruch. Gisteravond waren er weliswaar `honderden' schriftelijke vragen, vanuit de zaal kwam verder nauwelijks reactie.

Laarbruch is een Engels militair vliegveld. De Engelsen verlaten de basis aan het einde van dit jaar en de Duitsers willen het vliegveld uitbouwen tot de `Flughafen Niederrhein', een burgervliegveld met 50.000 vliegbewegingen per jaar. Tienduizend daarvan komen of vertrekken over Nederlands grondgebied. De Duitsers hopen met de luchthaven de economische terugslag te verwerken door het vertrek van de Engelsen. Er ligt inmiddels een aanvraag voor de luchthaven, met de verwachting dat die op jaarbasis zorgt voor een omzet van 200 miljoen mark en voor tweeduizend banen.

Minister Netelenbos (Verkeer) heeft de Duitsers inmiddels laten weten dat de geplande 1.500 nachtvluchten boven Nederland onbespreekbaar zijn, terwijl bovendien gevraagd zal worden de vluchten in het weekeinde te beperken. Sinds gisteren is daar nog een wens bijgekomen: dat de Duitsers afzien van de plannen een soortgelijke luchthaven aan te leggen op de basis bij Brüggen. ,,Het is Laarbruch of Brüggen'', zei ook burgemeester Klaverdijk gisteravond. Netelenbos overlegt volgende week met haar Duitse collega.

Bergen vreest extra geluidsoverlast en is bang voor ongelukken, zo bleek gisteravond, en niet ten onrechte: juist gistermiddag stortte er een Britse Harrier van Laarbruch vlakbij de basis neer, de tweede in zeven maanden tijd. De piloot wist zich met zijn schietstoel te redden.

Nederland heeft formeel alleen zeggenschap over de vliegtuigen die via het Nederlandse luchtruim binnenkomen en vertrekken, zei M. Jurriaans van de Rijksluchtvaartdienst. In `goede samenwerking' met de Duitsers wordt er gewerkt aan een verdrag. Daarin moet worden vastgelegd hoe het zit met onder andere de geluidszones en de aanvliegroutes. ,,De Duitsers zijn bereid Nederland daarin te laten meedenken. Dat is toch een kwestie van goed nabuurschap'', aldus Jurriaans. De inspraakronde, waarin Nederlandse reacties even zwaar worden gewogen als Duitse, sluit op 1 maart.