Overname Rover kost topman BMW de kop

Bernd Pischetsrieder, topman van BMW, vliegt eruit bij het prestigieuze autoconcern in München. De 51-jarige ingenieur wordt verantwoordelijk gesteld voor de slechte situatie bij de Britse BMW-dochter Rover in Birmingham. Sinds de overname van Rover in 1994 heeft BMW ongeveer 6 miljard mark in het noodlijdende concern gestoken.

Morgen komt de raad van toezicht bij BMW in spoedzitting bijeen om een opvolger voor Pischetsrieder te kiezen. BMW, dat 117.000 werknemers telt, behaalde vorig jaar een omzet van 60 miljard mark en een nettowinst van 1,25 miljard.

De Beierse autoproducent wilde vanmorgen alleen kwijt dat morgen ,,de situatie in het concern'' wordt besproken. Maar het weekblad Stern en de goed geïnformeerde Duitse zakenkrant Handelsblatt, dat zich op welingelichte bronnen bij het autoconcern beroept, weten al zeker dat de raad van toezicht Pischetsrieder morgen zal vervangen door bestuurder Wolfgang Reitzle.

Pischetsrieder en Reitzle zijn al maanden in een hevige machtsstrijd gewikkeld over de juiste koers om uit de crisis bij Rover te komen. Hij had er bij Pischetsrieder al langer op aangedrongen om alleen met de sterke onderdelen Landrover en Mini uit de Rovergroep verder te gaan en afscheid te nemen van de weinig succesvolle middenklassewagens.

Maar Pischetsrieder wilde vasthouden aan de hele Rovergroep, waarvoor BMW in 1994 zo'n 2 miljard mark heeft neergeteld. Rover bleek al gauw een bodemloze put te zijn. Dit jaar zou een verlies van 600 miljoen pond (bijna 2 miljard gulden) zijn ontstaan. Daardoor zal BMW het recordresultaat van 1,25 miljard uit 1997 niet bereiken, terwijl het bedrijf de autoverkopen in 1998 met 4 procent tot 700.000 heeft zien stijgen. Rover echter zag de verkopen met 6 procent dalen.

In ieder geval hebben de aandeelhouders van BMW (de machtige Quandt-familie) nu hun geduld verloren en Pischetsrieder laten vallen, weet het Handelsblatt. Daarmee komt een abrupt einde aan de glanzende carrière van de BMW-topman, die sinds 1973 bij het concern werkt. Pischetsrieder gold als een van de meest succesvolle ondernemers van Duitsland. Vooral zijn gewiekste diplomatie in de overnamestrijd met Volkswagen om Rolls-Royce vorig jaar zomer werd alom geprezen. Maar zijn voorganger Eberhard von Kuenheim, nu toezichthouder bij BMW, was minder gelukkig. Hij vond dat Pischetsrieder tekortschoot in het ontwikkelen van modellen tegen de concurrenten Audi en Mercedes. Van de in Amerika geproduceerde yuppie-sportwagen Z3Roadster werden er vorig jaar 20 procent minder verkocht. ,,Niets is moeilijker te verdragen dan een hele reeks van mooie dagen'', citeerde Pischetsrieder onlangs nog Johann Wolfgang von Goethe. Dat de overname van Rover het einde van ,,zijn mooie dagen'' zou kunnen betekenen, heeft hij niet willen zien.