Forse groei marktaandeel C1000-keten

Het marktaandeel van de C1000-supermarkten is het afgelopen jaar met 0,8 procentpunt gestegen tot 9,9 procent. Dat zegt bestuursvoorzitter Jan Brouwer van groothandel Schuitema in een toelichting op de gisteren gepubliceerde jaarcijfers.

Schuitema is voor 73 procent in handen van detailhandelsconcern Ahold, het moederbedrijf van Albert Heijn. C1000 is nu de op één na grootste formule in Nederland: kleiner dan Albert Heijn (28 procent marktaandeel), maar groter dan Super de Boer en Edah, die elk zo'n 8 à 9 procent van de markt in handen hebben.

,,We hebben lage prijzen, maar een beter assortiment dan discounters als Aldi'', geeft Brouwer als verklaring voor de forse groei. ,,Bovendien halen zelfstandige ondernemers vaak meer uit de markt dan een bedrijfsleider van een grote keten.'' De groei van C1000 gaat volgens Brouwer ten koste van zijn belangrijkste concurrenten: Albert Heijn, Edah en Aldi.

Schuitema is een groothandel voor 354 winkels van C1000 en zo'n 150 kleinere winkels onder de formules Spar, Kopak en Casper. Het gezamelijke marktaandeel is 11 procent, een stijging van 0,4 procent. De nettowinst steeg vorig jaar met bijna 15 procent tot 60,2 miljoen gulden. De omzet steeg met 10 procent tot 3,8 miljard gulden, een groei die ver boven het gemiddelde (5,5 procent) in de branche lag.

De consumentenomzet – wat de bij Schuitema aangesloten winkels aan hun klanten rekenden – steeg met 9,6 procent tot 4,9 miljard gulden. Voor komend jaar verwacht Schuitema dat de winst na belasting zal stijgen met een percentage dat ligt tussen de 7 en 12.

De groei is onder meer mogelijk door modernisering van de bestaande winkels. Dat gebeurt met zo'n vijftig per jaar.