Reder Piet Doeksen overleden

In zijn woonplaats Uitwellingerga is zondag Piet Doeksen, oud-directeur van de gelijknamige rederij, op 83-jarige leeftijd na een korte ziekte overleden. Doeksen was ruim dertig jaar algemeen directeur en daarna lid van de raad van beheer van het Terschellinger familiebedrijf dat zijn grootvader in 1908 oprichtte.

Volgens huidig directeur H. Oosterbeek is de naam van Piet Doeksen onlosmakelijk verbonden met de groei van de onderneming, waarbij nu 110 mensen werken. Oprichter en schipperszoon Gerrit Doeksen begon in 1908 een schelpenzuigerij, maar de firma zou de jaren daarna vooral naam maken als bergingsbedrijf. In 1923 begon hij tevens een veerdienst op Terschelling en Vlieland.

Piet Doeksen werd in 1915 in Harlingen geboren en volgde een opleiding werktuigbouw aan een Duitse hogeschool. Zijn hart lag bij het bergingsbedrijf, dat tot het eind van de jaren vijftig de belangrijkste bron van inkomsten was voor Doeksen. Bij het ontwerp van de sleepboot Holland, het vlaggenschip van de rederij, speelde de machinebouwer Doeksen een belangrijke rol. Het schip kwam in 1952 in de vaart en gold in die tijd als de snelste sleper ter wereld (zeventien knopen). In de voor de berging rustige zomermaanden werd het schip ingezet als veerboot.

Doeksen wordt gekarakteriseerd als principieel, emotioneel en visionair. Als gevolg van de moordende concurrentie in de bergingssector en veiliger navigatietechnieken besloot hij het bergingswerk af te stoten en zich toe te leggen op het vervoer van `badgasten' van en naar Vlieland en Terschelling. Piet Doeksen bleef innovatief: in 1973 bracht hij de catamaran Koegelwieck in de vaart, die de reistijd van Harlingen naar Terschelling terugbracht tot drie kwartier. Ook na zijn directeurschap verdiepte hij zich in veiligheid en snelheid van veerboten. Tot zijn ziekte las hij technische tijdschriften en stuurde kopieën van in zijn ogen belangwekkende ontwikkelingen naar de directie.