Meer dan half miljoen nieuwe auto's

Het Nederlandse personenautopark is vorig jaar uitgebreid met 543.110 nieuwe exemplaren. Dat blijkt uit cijfers die de RAI Vereniging gisteren bekend heeft gemaakt, aan de vooravond van de AutoRAI 99 die morgen voor het publiek opengaat. De verkoop steeg vorig jaar met bijna 14 procent ten opzichte van '97 en is sinds 1987 nooit zo hoog geweest.

De verklaring voor die stijging ligt in de groeiende bedrijvigheid in Nederland die tot een stijging van de mobiliteit leidt, aldus secretaris F. van Eijkelenburg van de afdeling auto's van de RAI Vereniging.

In heel Europa steeg de autoverkoop met 6,1 procent tot 13,9 miljoen stuks, zo werd gisteren in Parijs bekendgemaakt door het Comité des Constructeurs Français d'Automobiles (CCFA). Naar verwachting zal dat aantal verkochte auto's dit jaar echter weer met 3 procent dalen, vooral door een belastingmaatregel in Italië (minus 15 procent) en de neergaande conjunctuur in het Verenigd Koninkrijk (minus 7 procent). Voor Nederland voorziet het CCFA een daling van ruim 4 procent ten opzichte van 1998, waardoor de totale verkoop dit jaar zou uitkomen op 520.000 stuks.

Onder de verwachte stijgers is Zwitserland het belangrijkst met 8 procent, gevolgd door Finland met 7 procent en Frankrijk met 3 procent. Ook in Griekenland, Oostenrijk, Duitsland en Spanje worden hogere verkopen verwacht. In de Verenigde Staten zullen dit jaar naar verwachting 3,3 procent minder auto's worden verkocht, in Japan blijft de daling beperkt tot 1,1 procent, zegt het CCFA.

De verschillen in prijzen die in de vijftien lidstaten van de Europese Unie voor nieuwe auto's worden betaald zijn vorig jaar in de periode van mei tot en met november kleiner geworden, zo heeft de Europese Commissie in Brussel gisteren bekendgemaakt. Dat is vooral een gevolg van fluctuerende valutakoersen. Het Verenigd Koninkrijk blijft het duurste land voor nieuwe auto's, maar door de waardedaling van het pond sterling zijn de verschillen met het vasteland kleiner geworden. De kleinere verschillen worden ook verklaard doordat fabrikanten in de traditioneel goedkope landen als Portugal, Spanje en Zweden flink met hun prijzen omhoog zijn gegaan.