Duizend banen weg bij VW in België

Bij de vestiging van Volkswagen in de Brusselse randgemeente Vorst moeten duizend van de zevenduizend arbeidsplaatsen verdwijnen. Dat staat in een plan dat de directie volgende week voorlegt aan de bonden. Het gaat om het niet verlengen van tijdelijke contracten. Directie en bonden geven commentaar voordat de onderhandelingen beginnen.

Het bedrijf in Vorst leed vorig jaar verlies, ondanks het succes van de daar geproduceerde Volkswagen Golf en een investering van zo'n 330 miljoen gulden. De vestiging had problemen met de toelevering van deuren en ander carrosserie-onderdelen, waardoor de levertijd voor de Golf opliep. Werknemers wijten de vertraging aan technische problemen. ,,De robotten kunnen niet volgen'', aldus een van hen. De directie wil de productie opvoeren. Daartoe wil ze een zesdaagse werkweek invoeren om het aantal geproduceerde auto's te verhogen van 800 tot 1000 per dag. In ruil voor de zesdaagse werkweek wil de directie het personeel om de drie weken een week vrijaf geven.

De verhouding tussen bonden en directie is slecht. In de fabriek brak vorig jaar een staking uit van enkele dagen, nadat de bedrijfsarts een medewerkster na een hersenbloeding weer aan het werk zette. De vrouw ligt nog steeds in coma.

De voorgenomen sanering bij Volkswagen volgt op ontslagen bij andere autofabrikanten in België. In september vorig jaar maakte Ford bekend dat in het Limburgse Genk de komende jaren ongeveer 2500 van de 12.000 banen verdwijnen. De directie verwees naar de wereldwijde overcapaciteit in de autoproductie. In 1997 verdwenen al 3200 arbeidsplaatsen met de sluiting van de Renault-vestiging in Vilvoorde. De sluiting draaide uit op een van de grootste sociale conflicten in de Belgische geschiedenis. Maandenlang werd het fabrieksterrein bezet, geassembleerde Renaults werden `gegijzeld', werknemers demonstreerden in Brussel en Parijs en topman Schweitzer werd voor de rechter gedaagd. Maar de fabriek ging toch dicht. Van de ontslagen werknemers, vonden velen werk bij andere autofabrieken, zoals VW in Vorst dat anderhalf jaar geleden nog veel extra werknemers aannam.