Alliantie Goodyear en Sumitomo

De Amerikaanse bandenproducent Goodyear en de Japanse branchegenoot Sumitomo gaan de alliantie vormen, die de grootste bandengroep ter wereld wordt vóór het Japanse Bridgestone en het Franse Michelin.

Verschillende internationale media, waaronder de Financial Times, maakten vanmorgen melding van de plannen. Sumitomo bevestigde dat onderhandelingen gaande zijn over nauwe samenwerking en zou later vandaag met mededelingen komen.

Het zou gaan om een complexe reeks akkoorden. Goodyear neemt een belang van 10 procent in Sumitomo en krijgt controlerende deelnemingen in de activiteiten van het Japanse bedrijf in de Verenigde Staten en Europa. Sumitomo krijgt omgekeerd een kleinere deelneming in Goodyear. De Amerikanen zouden een miljard dollar (1,95 miljard gulden) betalen.

Goodyear heeft een jaaromzet van 12,8 miljard dollar en Sumitomo zit op 3,8 miljard dollar. Samen zouden ze een aandeel van ongeveer 22 procent op de wereldmarkt voor autobanden krijgen, die een omvang heeft van omstreeks 75 miljard dollar per jaar.

Daarna komen Bridgestone, Michelin en, op ruime afstand, het Duitse Continental en het Italiaanse Pirelli.

Goodyear staat nu nog derde op de wereldranglijst en Sumitomo vijfde. Het Japanse bedrijf verkoopt behalve onder de eigen naam ook het merk Dunlop. Dat werd ruim tien jaar geleden overgenomen. Bridgestone kocht in die periode het Amerikaanse Firestone.

Het akkoord zou het grootste zijn dat een Amerikaanse bedrijf ooit in Japan tot stand bracht. Steeds meer ondernemingen in de VS proberen een slag te slaan in Japan, nu het bedrijfsleven daar flink is verzwakt door de aanhoudende economische malaise. (Reuters)