Overname Martinair nog onzeker

Europese Commissie geeft aan de KLM vooralsnog geen toestemming chartermaatschappij Martinair volledig over te nemen.

Commissaris Van Miert, die belast is met mededingingszaken, wil een uitgebreider onderzoek naar mogelijke marktverstoring als gevolg van de transactie.

Dit heeft de KLM vanmiddag bekend gemaakt. Het nadere onderzoek van Van Miert zal zeker vier maanden in beslag nemen. De luchtvaartmaatschappij maakte al een jaar geleden bekend het belang van 50 procent over te willen nemen dat transportbedrijf Nedlloyd momenteel nog in Martinair houdt. KLM beschikt reeds over de resterende 50 procent.

Mede-eigenaar Nedlloyd beschouwt de luchtvaart niet meer als kernactiviteit en wil het belang in Martinair voor 350 miljoen gulden verkopen. Voor KLM is de aankoop juist wel van strategisch belang. De luchtvaartmaatschappij wil zich verzekeren van een blijvend sterke positie op de snel groeiende wereldmarkt voor vakantievervoer en luchtvracht.

Met de volledige overname zou de luchtvaartmaatschappij eigenaar zijn van de twee grootste Nederlandse chartermaatschappijen. Transavia is ook in handen van KLM. Alleen het kleine Air Holland behoort niet tot de invloedsfeer van de KLM. Nu komt het soms nog voor dat Martinair rechtstreeks met de KLM concurreert op populaire bestemmingen, hetgeen mogelijk lagere prijzen voor de consument tot gevolgen heeft.

De KLM toonde zich vanmiddag teleurgesteld over de beslissing van Van Miert. ,,We hadden gehoopt op toestemming. Maar nu de Commissie blijkbaar nog twijfelt, zullen we verder moeten met het onderzoek,'' aldus een woordvoerder van KLM. De luchtvaartmaatschappij heeft echter wel vertrouwen in de goede afloop van het onderzoek van de Europese Commissie. ,,Wij gaan er vanuit dat we de Commissie voldoende duidelijk kunnen maken dat KLM deze overname doet zonder dat er sprake zal zijn van marktverstorende werking.'' De luchtvaartmaatschappij was vanmiddag nog niet op de hoogte van de inhoudelijke bezwaren die de Europese Commissie er toe beweegt een zogenaamd `tweede fase-onderzoek' te gaan instellen. De Europese Commissie was vanmiddag niet bereikbaar voor een toelichting.

Hoewel KLM de overname al in februari 1998 aankondigde, werd de Europese Commissie pas op 1 september formeel om een oordeel gevraagd. De aanvraag was echter niet volledig genoeg in de ogen van de Europese Commissie. Daarop moest KLM zijn huiswerk overdoen en een nieuwe aanvraag indienen.