Klanten willen prijzen ook in euro's

Ruim 58 procent van het winkelend publiek wil de prijs van de dagelijkse boodschappen ook in euro's zien. Dat blijkt uit onderzoek onder 4.400 huishoudens dat vakblad Distrifood liet uitvoeren. Maar de supermarkten vinden de kosten van dubbelprijzen te hoog.

Eenderde van het winkelend publiek vreest dat de winkeliers de komst van de eenheidsmunt aangrijpen om de prijzen te verhogen. Dubbelprijzen geeft klanten de mogelijkheid dit te controleren. De grote supermarktconcerns, Ahold, Laurus en Dirk van den Broek wijzen er op dat dubbelprijzen informatief is, maar dat de klant er in de praktijk niets mee kan. Euromunten zijn er nog niet en ook met de pin en de chipper mag niet in euro's afgerekend worden. Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) wijst op de kosten van de omschakeling die het becijfert op zo'n 500 tot 600 miljoen gulden. De brancheorganisatie vindt eigenlijk dat de overheid die kosten voor haar rekening moet nemen. Als dat niet gebeurt verwacht de branche dat de boodschappen in prijs zullen stijgen. (ANP)