Gemak basis van groei pizzakoerier

Het Amerikaanse Domino's Pizza was tien jaar geleden de eerste pizzakoerier in Nederland. Inmiddels heeft het drie concurrenten, die allemaal groeikansen zien. Al Capone's Pizza's en Pasta's wil binnen drie jaar zelfs naar de beurs.

De behoefte van consumenten aan een snelle en makkelijke maaltijd zorgt voor een explosieve groei van pizzakoeriers. Met één telefoontje is een pizza met extra veel pepperoni, lasagna en chickenwings of zelfs tandoori kip besteld. Vijf pizzaketens beheersen momenteel de Nederlandse markt: New York Pizza, Domino's Pizza, Pizzahut, Al Capone's Pizza's en Pasta's en Original Pizzacompany. Samen hebben deze ketens in Nederland 124 vestigingen, een ruime verdubbeling ten opzichte van drie jaar geleden. Alleen Pizzahut bezorgt niet.

Volgens Philippe Vorst, één van de oprichters van New York Pizza, is het succes van de pizzakoerier te danken aan het feit dat consumenten er nauwelijks moeite voor hoeven te doen. ,,Het is puur het gemak. Ik heb niets in huis, maar ik wil nú eten. Dus pak ik een folder van de pizzakoerier, de telefoon en in een half uur staat mijn bestelling voor de deur. Voor de supermarkt bijvoorbeeld moet je toch weer de deur uit'', aldus Vorst. New York Pizza is met 35 vestigingen en een omzet van 35 miljoen de op één na grootste in Nederland.

Veel snackbars klagen al geruime tijd over de toenemende concurrentie van supermarkten. Die proberen de klant te lokken met langere openingstijden, meer verse artikelen en zogenoemde ready to eat, ready to heat en ready to cook-maaltijden. De pizzaketens zien in de supermarkten echter geen enkele bedreiging. ,,Pas als Albert Heijn een landelijke bezorgservice zou opzetten, waarbij boodschappen in een half uur aan huis zouden arriveren, hebben we een probleem'', aldus directeur E. van der Sigtenhorst van de Original Pizzacompany, met een omzet van 14 miljoen en dertien zaken de kleinste koerier.

Eduard Swagemakers, directeur van het Amerikaanse Domino's Pizza, noemt de concurrentie van de detailhandel `absolute larie'. ,,Er komen steeds meer tweeverdieners, mensen staan onder een hogere werkdruk en hechten dus meer belang aan vrijheid. Daarbij komt dat de traditionele maaltijd, die uit aardappels, vlees en groenten bestaat, flink terrein verliest. En daar komen wij om de hoek kijken.'' Domino's Pizza is met veertig vestigingen in Nederland en een omzet van 32 miljoen de grootste pizzakoerier.

De pizzakoerier is naar Nederland overgewaaid uit de Verenigde Staten. Domino's Pizza en Pizzahut behoren tot Amerikaanse concerns, de andere drie ketens zijn in Nederlandse handen, maar wel naar Amerikaans voorbeeld geschapen. Sigtenhorst van de Orginal Pizzacompany zag zo'n tien jaar geleden in Miami voor het eerst het fenomeen pizzabezorging. ,,Al die jongens die op scootertjes pizza's rondbrachten, prachtig vond ik dat. In Nederland kenden we dat helemaal niet.'' In Utrecht begon hij vervolgens op kleine schaal pizza's te bezorgen: ,,In een oude schuur, middenin een woonwijk en met een heel klein oventje.''

Ook Danny Galiart van Al Capone Pizza's en Pasta's stak zijn licht op bij zijn Amerikaanse collega's. Na een carrière als professioneel ijshockeyer in de Verenigde Staten besloot hij dat daar zijn toekomst niet lag. Via het Italiaanse restaurant van zijn moeder in Laren merkte hij dat er veel vraag was naar het afhalen en bezorgen van pizza's. Ter oriëntatie draaide hij in de Verenigde Staten met pizzakoeriers mee, alvorens Al Capone's op te richten. Galiart wil met Al Capone's (achttien vestigingen, omzet 20 miljoen) binnen drie jaar een notering aan de babybeurs van de Amsterdamse effectenbeurs, de NMAX. Op die manier moet er kapitaal binnenkomen voor zijn expansieplannen. In Nederland wil Galiart vijftien vestigingen per jaar openen. Daarnaast denkt hij winkels te kunnen beginnen in Duitsland.

Met vier aanbieders van pizza's aan huis lijkt de markt, ondanks de gunstige vooruitzichten, redelijk vol. Galiart van Al Capone's sluit niet uit dat de koeriers de komende jaren te maken krijgen met overnames en fusies . ,,De branche staat nog maar in de kinderschoenen.'' Hij denkt dat alleen de goede Italiaan de concurrentie zal overleven. ,,De rest zal kiezen voor franchise en uiteindelijk blijven er drie of vier grote pizzaketens over.''

Domino's Pizza deelt die mening. Volgens directeur E. Swagemakers moeten de kleine ketens op den duur wel fuseren. ,,Ze missen de schaalvoordelen van een groot moederbedrijf en zijn te klein om op de markt te blijven opereren.''

Bij de Original Pizzacompany en New York Pizza ziet men dat anders. Zij denken dat er genoeg rek in de sector zit om per jaar op eigen kracht met drie tot vier vestigingen te kunnen groeien. ,,Wij zien pizza breed. Daarom zitten we bijvoorbeeld in de Arena, op een boot van Stena Line en gaan we ook pizza verkopen op het concert in Salzburg aanstaande juli ter ere van het feit dat Woodstock dertig jaar geleden werd gehouden'', zegt Vorst van New York Pizza.

Alleen Pizzahut (omzet 18 miljoen, achttien vestigingen) vreest dat de markt op een gegeven moment verzadigd zal zijn.

De Nederlandse Spoorwegen exploiteren nu acht vestigingen van Pizzahut en de keten denkt dat daar maximaal twaalf vestigingen bij kunnen. Pizzahut, dat als enige niet aan huis bezorgt, zegt ook als enige de concurrentie van de snackketens McDonald's en Burger King te voelen.

Van een pizza-oorlog mag geen sprake zijn, de strijd om de consument is fel. ,,Als New York Pizza folders verspreidt, reageren wij door dat ook te doen'', vertelt Swagemakers van Domino's Pizza. ,,Het is niet zo dat we elkaar het succes niet gunnen. Integendeel, we kunnen allemaal door dezelfde deur en we drinken regelmatig een biertje met elkaar. Maar het is toch vechten om elke consumentengulden en uiteindelijk wil ík dan winnen.''