Charters mijden Schiphol in storm

ROTTERDAM, 28 DEC. Drie vliegtuigen van Transavia zijn zaterdagnacht uitgeweken naar Rotterdam Airport omdat ze door de harde westenwind geen gebruik konden maken van de beschikbare landingsbanen op Schiphol.

De banen die wel geschikt zijn voor deze weersomstandigheden zijn door Schiphol tot 1 januari gesloten om overschrijding van de geluidsnormen te voorkomen.

De ruim 500 passagiers aan boord van de drie Transavia-toestellen zijn met bussen van Rotterdam naar Schiphol vervoerd en liepen volgens een woordvoerder van de chartermaatschappij ongeveer een uur vertraging op. De vliegtuigen kwamen uit Nepal, Las Palmas en La Palma. Transavia raamt de schade op “enkele tienduizenden guldens'.

Volgens een woordvoerder van de luchtverkeersleiding landen vliegtuigen bij sterke westenwind in de regel op de Buitenveldertbaan.

Deze werd vorige maand op last van minister Netelenbos (Verkeer) gedurende de nacht gesloten om verdere overschrijding van de geluidsnormen tegen te gaan.

Om dezelfde reden sloot Schiphol deze maand eveneens de Kaagbaan en de Schiphol-Oostbaan.

Martinair hield zaterdag in verband met de weersomstandigheden een vliegtuig met 252 passagiers in Las Palmas aan de grond. Andere vliegtuigen van Transavia en Air Holland konden zaterdagavond wel op Schiphol landen. De piloten maakten ondanks de harde zijwind met uitschieters tot windkracht negen, gebruik van de noord-zuid gelegen Zwanenburgbaan.

Een toestel van Transavia besloot op het laatste moment de landing op de Zwanenburgbaan af te breken. De luchthavenbrandweer was zaterdagavond uit voorzorg naar de baan gestuurd. Vorig jaar schoot een Boeing van Transavia onder vergelijkbare omstandigheden van de baan.

Volgens voorzitter P. Griffioen van de Vereniging van Verkeersvliegers is het uit veiligheidsoverwegingen “uiterst onverstandig' om landingsbanen onder dergelijke weersomstandigheden te sluiten. Volgens hem waren de windsnelheden zaterdagavond tegen de limiet aan.

“Met deze zijwind wordt normaal alleen geland als er geen alternatieven zijn.'