Rijk houdt De Schelde overeind; Steun van 50 miljoen

ROTTERDAM, 1 DEC. Marinewerf De Schelde heeft een kapitaalinjectie van 50 miljoen gulden van de overheid gekregen. Daarmee is het bedrijf, dat na het sluiten van de kredietkraan door ABN Amro op het punt stond surseance van betaling aan te vragen, voorlopig gered.

Tijdens spoedoverleg gisteravond in Den Haag besloten de ministeries van Economische Zaken en Defensie, een belangrijke klant van De Schelde ieder 25 miljoen gulden ter beschikking te stellen om het uitgeholde eigen vermogen van het bedrijf op te krikken. Vorig jaar leed De Schelde nog een verlies van ruim 52 miljoen gulden.

Volgens minister Jorritsma (EZ) heeft de overheid als aandeelhouder tot een kapitaalinjectie besloten omdat zij gelooft in de toekomst van het bedrijf. Met de 50 miljoen is er voor De Schelde volgens haar “voldoende basis” om de toekomst met vertrouwen tegemoet te zien. Wel moet het bedrijf een nieuw businessplan opstellen, dat er ondermeer in voorziet dat De Schelde op zoek gaat naar andere aandeelhouders. De overheid (90 procent) en de provincie Zeeland (10 procent zijn de huidige aandeelhouders.

Economische Zaken was tot nu toe terughoudend met steun voor De Schelde omdat niet zeker was of de marine klant zou blijven bij de werf. Tijdens het overleg in Den Haag met staatssecretaris Van Hoof van Defensie is duidelijk geworden dat de marine ook de volgende eeuw de bouw van nieuwe oppervlakteschepen zal uitbesteden aan De Schelde. Begin volgend jaar neemt Defensie een besluit over de bezuinigingen van 375 miljoen die op het departement moeten worden doorgevoerd. De begroting van de marine laat weinig ruimte voor nieuwbouw van schepen. Maar tussen nu en 2003 verwacht De Schelde een positief financieel effect van de bouw van vier fregatten die de werf momenteel voor de marine bouwt. De kiel voor het eerste schip is net gelegd.

Minister Jorritsma toont zich met haar steunverlening aan De Schelde echter een stuk inschikkelijker dan haar voorganger Wijers voor wie een onvoorwaardelijke kapitaalinjectie van 50 miljoen onbespreekbaar was.

Bestuursvoorzitter R. van den Heuvel van De Schelde toonde zich tevreden met de oplossing. Volgens hem hebben potentiele klanten, de werf bouwt naast vier fregatten voor de marine ook vier multi-purpose schepen voor een Rotterdamse rederij, een duidleijk signaal gekregen dat De Schelde ook de volgende eeuw nog zal bestaan. Door de kapitaalinjectie van 50 miljoen en het opstellen van een nieuw businessplan is Van den Heuvel er van overtuigd dat De Schelde adequaat op de wereldmarkt zal kunnen concurreren.