Zwitsers willen geen `vrije' drugs; `Nee' in referendum

BERN, 30 NOV. De Zwitsers hebben zich gisteren in een referendum uitgesproken tegen de volledige legalisering van alle drugs. Ze stemden wel in met een ambitieus plan voor de modernisering van de spoorwegen.

Van de opgekomen kiezers (37 procent van het electoraat) sprak zich gisteren 73,9 procent uit tegen het voorstel, alle drugs - harddrugs softdrugs, chemische en natuurlijke drugs - te legaliseren. De voorstanders van dat voorstel betoogden dat de rol van de drugsmafia is uitgespeeld als drugs uit de criminele sfeer worden gehaald. Het voorstel om “de consumptie, de cultivering en het bezit van drugs en de aanschaf ervan voor persoonlijk gebruik” niet langer strafbaar te stellen, sloot aan bij een referendum vorig jaar, waarin de Zwitsers zich met grote meerderheid voor de verschaffing van heroine door de staat aan verslaafden uitspraken.

De regering verklaarde zich bij monde van minister van Binnenlandse Zaken Ruth Dreifuss zeer tevreden over de uitslag van het referendum van gisteren. De regering heeft krachtig tegen de legaliseringsplannen geageerd met het argument dat Zwitserland een vrijhaven voor drugs en drugstoerisme wordt als alle verdovende middelen vrij verhandelbaar worden en dat Zwitserland zich in vergelijking met de buurlanden in een onmogelijke uitzonderingssituatie manoeuvreert. Zwitserland telt 30.000 drugsverslaafden op een bevolking van zeven miljoen.

De voorstanders van de legalisering van alle drugs uitten zich teleurgesteld, maar niet ontmoedigd: ze beginnen nu aan een campagne voor een nieuw referendum, waarin ze de Zwitsers de vraag willen voorleggen of alle softdrugs moeten worden gelegaliseerd. In Zwitserland kan iedereen een referendum afdwingen door honderdduizend handtekeningen onder een petitie te verzamelen.

Met 63,6 procent van de stemmen keurden de Zwitsers gisteren een moderniseringsplan voor de spoorwegen goed. De plannen, die rond 44 miljard gulden kosten, voorzien in het inpassen van het Zwitserse net in het Europese net voor hogesnelheidstreinen en de bouw van twee grote spoorwegtunnels.

Onder de St. Gotthardpas komt een tunnel van 57 kilometer, die bij voltooiing in 2005 de langste tunnel ter wereld zal zijn. Onder de Lotschbergpas komt een spoorwegtunnel van 34 kilometer, die in 2010 klaar zal zijn. De tunnels moeten het goederenvervoer per spoor stimuleren en het wegverkeer ontlasten. De spoorverbinding van Geneve naar Parijs moet geschikt worden gemaakt voor hogesnelheidstreinen.

In een derde referendum keurden de Zwitsers met 64,4 procent van de stemmen een voorstel goed om vrouwen nachtarbeid te laten verrichten. (Reuters, AFP, AP)