Plan parkeren onder Haagse Hofvijver stuit weer op verzet

DEN HAAG, 30 NOV. Een parkeergarage onder de Hofvijver. In de jaren tachtig liepen de gemoederen zo hoog op dat weer werd afgezien van het idee. Maar het plan is terug.

“Alleen het eilandje zal even weg moeten en de fontein zal een tijdje niet spuiten. Maar aan de historische bebouwing zal niets worden gewijzigd” zegt ing. J.G.M. Schroder, directeur van Provastgoed Nederland. Hij kijkt vanuit zijn statige kantoor op de Lange Vijverberg uit over de Haagse Hofvijver. “Een geschikte plek om auto's onder te stallen.” “Niet doen”, zegt M. Sicman-Hardeman, voorzitter van de Vrienden van Den Haag. “Je moet de moed hebben om ergens af te blijven.”

Parkeren onder de Hofvijver. Het idee lijkt revolutionair, maar nieuw is het zeker niet. Ballast Nedam was al 35 jaar geleden betrokken bij de eerste initiatieven voor een garage onder de vijver voor het torentje van de premier. In 1983 ging zelfs een krappe meerderheid van de Haagse gemeenteraad akkoord met een plan om zeshonderd auto's onder het water te stallen, maar de plannen stuitten uiteindelijk op zoveel maatschappelijk verzet dat de tekeningen en plannen van Ballast Nedam weer diep in een la verdwenen.

De Vereniging Vrienden van Den Haag, in 1973 opgericht om te voorkomen dat plannen van de gemeente om het Kurhaus in Scheveningen af te breken doorgang zouden vinden, voerde in 1983 een succesvolle lobby tegen de garage. “Als het nodig is mobiliseren we ons opnieuw”, zegt Sicman, die in 1983 als VVD-raadslid tegen de bouw van de garage stemde. “We zijn nog steeds fel tegen bouwen op de meest waardevolle plek van de stad.”

Maar nu, na vijftien jaar, is volgens J.G.M. Schroder van Provast de tijdgeest veranderd. En ook Ballast Nedam heeft onlangs weer een nieuw plan gelanceerd om alsnog het ondergrondse bouwwerk te verwezenlijken. De concurrentie voor een bouwopdracht is al in gang gezet.

De gemeente stelt zich vooralsnog terughoudend op. Het college van B en W zal er dit keer alles aan willen doen om de publieke opinie op zijn hand te krijgen voordat een besluit genomen wordt. Wethouder Meijer (Verkeer, VVD), die begin jaren tachtig als VVD-raadslid voor de bouw stemde, laat weten “bereid te zijn om erover na te denken”. Het college van de stad zal in de komende maanden onderzoeken doen en een zogenoemde parkeerbalans opstellen. In zo'n balans wordt bekeken of er ook daadwerkelijk behoefte bestaat aan een garage in dat deel van de binnenstad. Pas als die onderzoeken zijn afgerond wil Den Haag verder praten over het idee.

Provast wachtte de onderzoeken niet af. De afgelopen maanden werden complete plannen uitgewerkt. De bouwtekeningen zijn al tot in details klaar. Volgens Schroder zal een onafhankelijk onderzoek de parkeerproblemen aantonen. Binnen een straal van nog geen kilometer telt de stad tal van garages zoals onder het Malieveld, onder het Plein, bij het stadhuis en in de in aanbouw zijnde tramtunnel, waar binnen twee jaar plaats zal zijn voor ongeveer 475 auto's. “Zeker”, zegt Schroder, “dat klopt. Maar in het historische centrum van de stad waar het Historisch Museum is gevestigd het Mauritshuis staat en de Koninklijke Schouwburg zijn onderkomen heeft moeten automobilisten rondjes draaien om vervolgens op het fraaie Lange Voorhout hun blik neer te zetten. Dat geeft ergernis bij de bezoekers van de musea en bij de bewoners.” Over een paar jaar moeten volgens Schroder maximaal 950 auto's vanaf het Tournooiveld naar beneden kunnen rijden om onder de vijver uit te komen. Het parkeertarief bedraagt 3,50 gulden per uur.

Daarnaast werkte Provast nog andere opties uit om het `ambitieniveau' aan te geven.

Daarin zit onder meer een plan voor koppeling van de garage aan de Pleingarage. Een plan dat Ballast Nedam nu tot verrassing van Provast zelf maakt. Volgens Ballast Nedam zouden de auto's op het Korte Voorhout ter hoogte van het ministerie van Financien in en uit moeten gaan rijden en ondergronds kiezen tussen Plein of Hofvijver.

Bijkomend voordeel van een garage onder de Hofvijver is dat het Lange Voorhout autoluw kan worden. Wethouder Noordanus (Stadsvernieuwing) heeft het Lange Voorhout wel eens gekscherend “de mooiste parkeerplaats van Europa genoemd”. “Het blik moet van de straat maar je moet mensen wel een plek geven om hun auto neer te zetten”, zegt Schroder van Provast. “Onder de vijver dus.”

Volgens de Vrienden van Den Haag is het een utopie dat de auto's van het Lange Voorhout zouden verdwijnen. “De ambassades zullen toch zeker hun wagens voor de deur willen zetten? En hotel des Indes zal toch zeker ook zijn gasten een parkeerplaats willen verzekeren? Bovendien is er voldoende parkeergelegenheid in andere garages in de buurt die nauwelijks wordt benut. Laten we daar eerst eens naar gaan kijken”, zegt Sicman.

Het bouwwerk kan volgens Provast in anderhalf jaar klaar zijn. Verschillende musea en instellingen rondom de Hofvijver hebben inmiddels hun steun voor de garage uitgesproken, maar de Vrienden van Den Haag zullen alles in het werk stellen om de bouw tegen te gaan. Sicman: “We zijn opgericht om de leefbaarheid van Den Haag met behoud van de karakteristieke kenmerken in stand te houden.”

De geschiedenis herhaalt zich in Den Haag. Haast heeft de gemeente zeker niet met de plannen. “Iedereen is vrij om met ideeen te komen. Maar voor ons is het simpel: is er geen draagvlak, dan komt er geen garage.” Den Haag zal mogelijk in het voorjaar opnieuw een besluit nemen over een garage onder de Hofvijver.