Nederlanders laten Chilenen op lpg rijden

SANTIAGO DE CHILE, 30 NOV. Twee Nederlandse ondernemingen gaan in Chili lpg-systemen voor personenauto's en bussen introduceren. De Chileense overheid is blij. Lpg kan de luchtvervuiling door autoverkeer helpen verminderen.

Elke maand krijgen inwoners van Santiago met een oude auto te horen op welke dag van de week zij niet mogen rijden tussen zeven uur 's ochtends en negen uur 's avonds. Auto's met een kenteken dat eindigt op een `2' mogen dan bijvoorbeeld op maandag de stad niet in. Kentekens met een `5' bijvoorbeeld worden geweerd op woensdag.

Op deze manier probeert de overheid de luchtvervuiling in de Chileense hoofdstad Santiago, dat in een soort kom in het Andesgebergte ligt, te beteugelen. De economische boom in Chili heeft het autobezit de laatste jaren in hoog tempo vergroot met als gevolg dat het verkeer in Santiago geregeld vastzit. De uitstoot van uitlaatgassen maakt bovendien dat de hoeveelheid koolmonoxide in de lucht zeer hoog is.

Of het verbod, dat alleen geldt voor auto's zonder katalysatoren, veel helpt is de vraag. Veel Chilenen gaan op een verbodsdag voor zeven uur naar hun werk en degenen die de regels aan de laars lappen krijgen zelden te maken met controles. Bovendien blijven de talrijke autobussen en vrachtwagens in de stad van vijf miljoen inwoners hun dieselwolken uitbraken.

De Chileense overheid probeert nu op andere manieren de luchtvervuiling terug te dringen. De hoop is daarbij onder meer gevestigd op de introductie van lpg-systemen om personenauto's, stadsbussen en vrachtwagens op gas te laten rijden.

De Chileense onderneming Casco, die onder meer gasflessen distribueert onder huishoudens om te verwarmen en te koken heeft daartoe vandaag een contract gesloten met twee Nederlandse ondernemingen.

AG zal de technologische kennis, onderdelen en ook systemen leveren voor het ombouwen van personenauto's, die nu nog op benzine rijden. Van Tilburg-Bastianen (TB) gaat hetzelfde doen voor de stadsbussen en vrachtwagens die zijn uitgerust met grote dieselmotoren.

“Als wij een vijfde realiseren van wat wij hopen dan levert het ons elk vijf miljoen dollar omzet per jaar op”, zegt directeur-aandeelhouder F. Jansen van AG. Volgens directeur A. Peeters van TB levert de order “een grote hoeveelheid manjaren werk” op. Hij kan nog niet precies zeggen hoeveel.

Auto's die op gas rijden zijn in Zuid-Amerika een onbekend fenomeen, ook in Chili. “Bussen die rondrijden met de uitlaappijp omhoog heten al milieuvriendelijk in Santiago”, zegt Jansen.

De benodigde kennis over lpg is vooral aanwezig in Nederland en in iets mindere mate in Italie. De Nederlandse bedrijven, waarmee de Chilenen contact hebben gezocht, worden enthousiast bij de gedachte aan de potentiele nieuwe markt in het Zuid-Amerikaanse land. Alleen in de hoofdstad al rijden net zo veel bussen rond als in heel Nederland.

Voor dit goud kan worden gedolven, moet er nog heel wat water door de Mapocho stromen. Om te beginnen moet de Chileense overheid net als in Nederland is gebeurd het rijden op gas fiscaal aantrekkelijk maken. De wetgeving daarvoor is in de maak, maar de Nederlandse bedrijven schatten dat die nog wel “een maand of zes” op zich zal laten wachten.

Daarnaast is het geschikt maken van grote dieselmotoren voor gas door TB, dat daarmee in India al ervaring heeft opgedaan, een buitengewoon complexe operatie.

Dat de ondernemingen de riskante sprong naar het Zuid-Amerikaanse continent wagen, heeft alles te maken met de krimpende thuismarkt. Het aantal bussen dat in Nederland op gas rijdt groei langzaam, maar de hoeveelheid personenauto's op lpg is de afgelopen jaren achteruit gegaan van 620.000 naar 370.000. “De Nederlandse markt is weggelopen door de verslechtering van de fiscale faciliteiten en dat terwijl Frankrijk en Italie in de lift zitten”, klaagt Jansen: “Bij de export van onze know how maken we ons een beetje belachelijk.”

    • Karel Berkhout