Is gabber dood?; DE PARTY ANIMALS OVER

AMSTERDAM, 30 NOV. Party Animals: Hosanna Superstar (Arcade 2003884)

“De gabber-scene zit in een overgangsfase. Dat uiterlijk van kale koppen en `Australian'-trainingspakken is zo vaak als karikatuur gebruikt dat gabbers nu iets nieuws moeten bedenken. Maar dat wil niet zeggen dat `gabber' als mentaliteit is uitgestorven. Een gabber wil nog altijd veel uitgaan, drugs gebruiken en stoer zijn, liefst een beetje eng. Al krijgt de scene niet meer zo veel publiciteit, op die grote Thunderdome-feesten komen ook nu duizenden bezoekers af.”

Vier jonge gabbers vormen samen het gezicht van de Party Animals maar Jeff `Abraxas' Porter is met Jeroen Flamman als producer verantwoordelijk voor de muziek. Porter en Flamman brachten begin jaren negentig als Fierce Ruling Diva platen uit. Pas met de Party Animals kregen ze de afgelopen paar jaar hits. Flamman en Porter remixten de versie van het nummer I Wanna Be A Hippy dat in 1995 een succes was. Daarna haalden eigen singles als Have You Ever Been Mellow en Hava Naquila de eerste plaats van de hitparade. Hun muziek werd `Happy Hardcore' genoemd, een stijl die volgens Porter inmiddels ter ziele is. De nieuwe cd van Party Animals, Hosanna Superstar met daarop het nummer Gabber Is Dood?, betekent een nieuwe richting: licht verteerbare hardcore, in niet al te straf tempo.

Porter: “Het is vooral in het ritme en tempo dat de hedendaagse dansmuziek zich ontwikkelt. Als er bijvoorbeeld een `jungle'-ritme wordt bedacht, komt daar een gelijk een nieuwe stroming uit voort, en dat geldt ook voor chemical beats'. De hardcore gabbermuziek stond altijd bekend om het hoge aantal BPM, `beats per minute'. Dat is nu minder geworden. De muziek waarvan gabbers tegenwoordig houden is duisterder en langzamer, zoals die van Rotterdam Terror Corps. En ze kunnen er ook nog op dansen, oftewel `hakken'; ze hakken nu gewoon wat langzamer.

“Ikzelf heb me altijd aangetrokken gevoeld tot de donkere kant van gabber. Het is voor mij een soort `zachtaardige agressie', als dat tenminste mogelijk is. Mijn achtergrond is de Amerikaanse house van eind jaren tachtig, maar de Europese variant van house vind ik vreselijk. Daar ging ik me een paar jaar geleden tegen afzetten en als dj in mijn eigen club, die ik vroeger nog had, wilde ik steeds hardere, compromislozere muziek draaien.

Zo kwam ik uit bij gabber. En dat was het helemaal. Zo stond ik wel eens te draaien op zo'n Hellraiser-feest en zag daar 15.000 kale gabbers uitzinnig op en neer staan springen. Niet gek voor een jongen uit The Bronx, dacht ik dan.

“Dankzij gabber ben ik de `underground' ontgroeid en dat bevalt me wel. Nu gabber over zijn hoogtepunt heen is wil ik met de Party Animals onderdeel worden van de Nederlandse popcultuur, niet per se van een stroming. Mijn muziek en mijn clubs hebben altijd de `bad girls & boys' aangetrokken, de ruige types. Maar het is tijd om ook door anderen gewaardeerd te worden. Ben benieuwd of dat gaat lukken. In ieder geval zijn we nu bezig met een liedje voor het komende Eurovisie Songfestival.”