Charlotte Margiono is roerende Rusalka

Concert: Radio Symfonie Orkest en Groot Omroepkoor o.l.v. Leos Svarovsky. Gehoord: 29/11 Vredenburg Utrecht. Radio: 1/12 20.02 uur Tros Radio 4.

Rusalka is het feest der herkenning voor de Dvorak-liefhebber en wie is dat niet? De melodierijkdom in deze sprookjesopera uit 1901 is fabuleus en vele thema's en sfeertekeningen herinneren rechtstreeks of indirect aan de geliefde instrumentale werken van de Tsjechische componist. Ook het Zwanenmeer-achtige verhaal is aansprekelijk: de waternimf Rusalka wordt verliefd op een prins, ze wordt half mens maar zonder stem. De prins keert zich aanvankelijk af van die kille liefde maar laat zich tenslotte in haar ijskoude armen meevoeren in het water van de dood. Rusalka blijft verweesd achter door de watergeest voor eeuwig verstoten uit de mythische natuurwereld, eeuwig treurend om haar verloren menselijke liefde.

Rusalka standaardrepertoire in Oost-Europa wordt hier slechts zelden uitgevoerd de laatste 25 jaar slechts twee keer. Gistermiddag zong Charlotte Margiono de titelrol bij een fraaie concertante uitvoering in het Utrechtse Muziekcentrum Vredenburg, morgenavond via de Tros-radio te beluisteren. Het Radio Symfonie Orkest werd op authentiek-Tsjechische wijze gedirigeerd door Leos Svarovsky.

Margiono, begiftigd met een lyrische stem die een strakke stralende hoogte combineert met een warme dramatische laagte, gaf een roerende vertolking van Rusalka. Bij Margiono klonk brandende sensualiteit onder het flinterdunne koele oppervlak. Ze zong in perfecte soms zeer krachtige legatolijnen: teder in die onwaarschijnlijk mooie aria Maan aan de hoge hemel, heftig en gekweld in haar vaststelling niet te kunnen leven en niet te kunnen sterven en verstild-sereen als ze haar noodlot aanvaardt.

Met een groot Nederlands aandeel was de cast uitstekend bezet. De Russische tenor Valentin Prolat was met zijn lichte slavische timbre een prachtige prins en de jonge Poolse bas Daniel Borowski maakte veel indruk als de watergeest. Ellen van Haaren zong een overtuigende vertolking van de krengige en spottende prinses. En de Nederlandse mezzosopraan Klara Uleman maakte na een opleiding en een carrierebegin in Engeland een uitstekend Nederlands operadebuut als de heks gezongen met veel inzet en expressie. In andere rollen werd goed gezongen door Marcel Boone (jachtopziener) Maja Roodveldt (koksmaat) Ellen Schuring, Janine Pas en Helene Versloot (nimfen).