'Smerige flessenhals' drijft Venlo tot wanhoop

VENLO, 28 NOV. Meer dan 5.000 vrachtauto's per etmaal denderen dwars door Venlo over de Klagenfurtlaan, een tweebaansweg die de snelweg A67 met de Duitse autobaan verbindt. Venlo is het zat en dreigt “de entree van Nederland Distributieland' een dag te sluiten.

Heinz Dorfel parkeert zijn vrachtwagen bij de Duits-Nederlandse grens in Venlo. Hij is aan een pauze toe, zegt de rondborstige trucker uit Monchengladbach. Het afgelopen kwartier reed hij in een slakkengang over de Klagenfurtlaan, een tweebaansweg door Venlo, die hij omschrijft als “een smerige flessenhals'. “Maar ik kan er niet omheen', zucht hij en laat een vloek ontsnappen.

De ervaren Dorfel vervoert wekelijks groente vanuit het Westland naar het Roergebied. Is hij met zijn auto - Frische Gemuse aus Holland - op de A67 ten noorden van Venlo aangeland dan moet hij op de Duitse Autobahn BAB 61 zien te komen, die ten zuid-oosten van de stad bij de grensovergang begint. Dorfel zou Venlo kunnen mijden en via het Duitse Moers, over de snelweg, richting Monchengladbach kunnen rijden. “Dat is veertig kilometer om, Scheisse' roept de vrachtrijder in zijn rokerige cabine met foto's van twee blote dames.

Een beroepschauffeur rijdt niet om. Dus dendert op de Klagenfurtlaan dwars door Venlo een niet aflatende stoet vrachtauto's waarvan het tempo wordt gedrukt door enkele stoplichten en andere verkeersremmers. De laan - een klein deel ervan behoort tot de bebouwde kom - is voor Venlo een grote bron van ergernis. Vooral de omwonenden worden er hoorndol van, met name op de plek waar de weg een klim maakt met een stijgingspercentage van zes: elke truck schakelt daar. “Mijn zoontje heeft een vriendje dat op de weg naar Herongen woont', vertelt mevrouw I. Joosten. “Van mij mag hij die drukke Klagenfurtlaan niet alleen oversteken, nooit van mijn leven.'

De laan is de gemeente al vele jaren een doorn in het oog, vertelt woordvoerder B. Rebbers. Hij haalt een historisch overzicht uit zijn bureaula met een opsomming van de “relevante (overleg-)momenten', waarbij het rijk onderstreept dat er een nieuwe omleidingsweg moet komen: de A74, die de A67 met de BAB 61 verbindt.

Het overzicht laat zien dat de ministers van Verkeer H. Zeevalking, N. Smit-Kroes en H. Maij-Weggen, in respectievelijk 1982 1985 en 1993 diverse mooie beloften deden. Maar recentelijk besloot het kabinet de voltooiing van de A74 uit te stellen tot na het jaar 2010. Recent onderzoek van Rijkswaterstaat heeft aangetoond dat op een gemiddelde werkdag per etmaal 4.475 zware trucks en 882 middelzware vrachtwagens over de Klagenfurtlaan toeren. “In totaal is dat 40 procent van alle verkeer dat de weg passeert', zegt Rebbers. Door het vele, zware verkeer vraagt de weg veel onderhoud. Een 'grote beurt' kostte in 1994 2,8 miljoen gulden en dit jaar en vorig jaar was voor reparaties van het wegdek en verhoging van de veiligheid van fietsers een bedrag van in totaal 210.000 gulden nodig.

Volgens Rebbers was het mede te wijten aan de Klagenfurtlaan dat Venlo een aantal jaren geleden failliet ging en de Artikel 12-status kreeg - onder curatele werd gesteld van het rijk. “Het gemeentebestuur kan het tegenover de belastingbetalende burgers niet meer maken geld voor de sluiproute uit te trekken', zegt Rebbers.

B en W zijn “zeer verbolgen' over het besluit over de A74. Ze schreven een brief op poten aan minister T. Netelenbos (Verkeer), waarin ze er de bewindsvrouw op wezen dat er “een luttele zeven kilometer ontbreken in een transportas die onderdeel is van het TEN (Trans European Network).' “De entree van Nederland Distributieland wordt gevormd door een lokale weg.' Op 14 december komt 'Venlo' aan de orde in de Tweede Kamer, als die debatteert over het Meerjarenprogramma Infrastructuur en Transport (MIT).

Het college van B en W van Venlo heeft het plan opgevat de Klagenfurtlaan binnenkort uit protest een dag af te sluiten.

Tegelijkertijd zullen alle invalswegen van Venlo worden afgezet voor doorgaand verkeer. Anders zal de afsluiting volgens woordvoerder Rebbers leiden tot “een gigantische opstopping in het centrum'. Het verkeer moet dan wel de route kiezen van voor 1985, toen de Klagenfurtlaan nog niet bestond. Venlo legde de laan destijds speciaal aan “als tijdelijke maatregel om het hart van de stad te ontlasten'. Het geduld van de Noord-Limburgse stad is op.

De Duitse trucker Heinz Dorfel heeft er alle begrip voor. “De mensen balen uiteraard van al het lawaai en de stank. Zo'n rij zware auto's door je achtertuin kan anno 1998 eigenlijk niet meer', meent hij in zijn truck aan de grens. “Is de omleidingsweg pas in 2010 klaar? Nou, dat maak ik dan niet meer mee, dan ben ik met pensioen.'