Parijs krijgt volgend jaar een designbeurs

PARIJS, 28 NOV. Parijs krijgt een nieuwe, internationale beurs op het gebied van design. Paris Design wordt in maart volgend jaar voor het eerst gehouden in de Grande Halle de la Villette, aan de rand van het stadscentrum. In tegenstelling tot bestaande vakbeurzen op het gebied van vormgeving en binnenhuis is Paris Design bedoeld voor zowel de vakwereld als het grote publiek.

Initiatiefnemer is de Nederlander Rik Gadella, die vorig jaar met de inmiddels succesvol gebleken, internationale fotobeurs Paris Photo is begonnen. Met Paris Design richt hij zich met name op Frankrijk. Parijs telt veertien miljoen inwoners, maar er zijn maar drie winkels te vinden waar, volgens Gadella, interessant design te koop is. Dit schrale aanbod zou te wijten zijn aan de burgerlijke en behoudende smaak van het merendeel van de Fransen.

Van 26 tot en met 29 maart biedt deze nieuwe beurs zowel meubilair, badkamers en keukens alsook telefoontoestellen, auto's en zelfs bushalten. Een van de Nederlandse deelnemers is Droog Design, een in 1993 opgericht ontwerpbureau dat no-nonsense design als rubberen vazen en wasbekkens van poly-urethaan op zijn naam bracht. Trendwatcher Li Edelkoort, die leiding geeft aan het onderzoeksbureau Trend Union in Parijs, maakt straks de centrale tentoonstelling 'Softwear-Software' in La Villette.

Rik Gadella (1963), die aanvankelijk als galeriehouder en uitgever in Nederland actief was, heeft in Parijs inmiddels ook een communicatie-bedrijf opgericht gespecialiseerd in 'cultural engineering'. De activiteiten varieren van het samenstellen van een collectie of tentoonstelling voor een bedrijf tot het organiseren van symposia over urbanisatie of over de vraag of multinationals zich bewust zijn van de enorme invloed die ze op het dagelijks leven van zeer veel mensen uitoefenen. “Denkt Bill Gates bijvoorbeeld na over de uitwerking van zijn producten?' aldus Gadella. “En welke veranderingen staan ons, volgens de IBM-top, in het volgende millenium te wachten? Of is het vermoeden juist dat zulke concerns alleen maar met winst- of verliescijfers bezig zijn? Daarmee wil ik die machtige mensen graag eens confronteren.'

Behalve over het driemaandelijkse mode-en-kunstblad 'Lost' dat volgend voorjaar voor het eerst verschijnt en dat 'een beschouwelijk karakter' krijgt, buigt Gadella zich verder nog over Paris Food, eveneens een nieuwe, maar nog grotere beurs dan Paris Design. Gadella: “Want onder cultuur versta ik niet alleen schilderkunst of rap, maar ook eten. Deze beurs gaat over het uitzoeken, het prepareren en het nuttigen van voedsel. Wist u bijvoorbeeld dat Engeland drie eigen wijnsoorten kent? Ik niet.'

Het voedsel zal in verschillende categorieen, zoals vis, granen, sterke drank en melkprodukten, worden gepresenteerd. Ook historische, antropologische en sociologische achtergronden komen aan de orde.