Supermarkt

Er komen steeds meer boeken in de supermarkt. Albert Heijn, de kruideniersketen die deze zomer begon met een experiment van boekenverkoop in 55 supermarkten heeft de proef uitgebreid. In vierhonderd van de 670 filialen ligt de komende weken een `top twintig' van boeken op de schappen. Volgens een woordvoerder van het concern gaat het om `een experiment binnen het experiment'.

De eigenlijke proef verloopt voorspoedig, zegt Frans Lathouwers van Book in Shop, dat onderdeel van groothandel Scholtens de boeken voor de kruidenier inkoopt. `Ik heb natuurlijk geen zicht op de precieze verkopen maar wat wij leveren komt overeen met de omzetdoelstelling die aan het begin van het project is gesteld. Ik zou het raar vinden als Albert Heijn weer met de boeken stopt.'

De tijdelijke uitbreiding van de boekenverkoop, toevallig samenvallend met de Sinterklaas- en kerstdrukte zal alleen de meest verkopende boeken bevatten. De supermarkt heeft de titellijst samengesteld op basis van bestaande bestesellerlijsten. Behalve Melissa Mullers biografie van Anne Frank kunnen klanten de komende weken wooral werk van Youp van `t Hek, Nicholas Evans, Francis van Arkel (Montignac met stokjes) en de Almanak voor de belastingontduiker 1999) in hun winkelwagentjes laden.

De reguliere boekhandels zijn nog altijd niet blij met de concurrentie van de supermarkt. `Het is ze uiteraard toegestaan boeken te verkopen,' zegt Arie Doeser van de Nederlandse boekverkopersbond. `Ik ben blij dat ze zo netjes zijn zich aan de vaste boekenprijs te houden en niet zoals de Free Record Shop onder die prijs proberen te gaan zitten.' Toch steekt het. `De bestsellers waren er nooit geweest zonder de investeringen van de reguliere boekhandel. Daaraan doet Albert Heijn niets.'

Bovendien gaat het gerucht dat de supermarktketen als grote afnemer korting krijgt bij de aanschaf van de boeken en dus een grotere winstmarge heeft dan de gewone boekwinkels. `Als dat zo is, dan moeten we een interne discussie met de uitgevers beginnen.' Boekhandels en uitgeverijen werken onder andere samen in de Collectieve Propaganda voor het Nederlandse Boek.

Volgens Frans Lathouwers is het `totaal niet het geval' dat hij de boeken met korting voor Albert Heijn inslaat. `Er zijn boekhandels die een veel ruimere marge dan de gebruikelijke veertig procent kunnen krijgen. Wij geven alleen extra korting als het gaat om een zeer hoge omzet op een verkooppunt. Omdat wij ook de distributie van de boeken over de vestigingen verzorgen geldt ieder supermarktfiliaal apart. Van meer korting is geen sprake.'