Bellen

Ze is al enige tijd van de Nederlandse televisieschermen verdwenen, het bellen blazende meisje met de rode krullen dat met verbazing door de grote-mensenwereld trok. Tring, tring, tring. De toekomst is helder glashelder, met Enertel, zo werd ook op de radio en in kranten verkondigd. De kosten van de reclamecampagne bedroegen zo'n vijf miljoen gulden, een schijntje, aldus Enertel, in vergelijking met wat bij KPN wordt uitgegeven.

De reclamecampagne waarmee de alliantie van Nederlandse kabelaars en energiebedrijven zich in de zomer van vorig jaar op de markt stortte was redelijk succesvol. Enertel won meer dan tienduizend zieltjes met zijn `1600' code voor particuliere veelbellers die wilden besparen op hun telefoonrekening. Maar van de toekomstplannen voor mobiele telefonie en de opbouw van een serieuze concurrent voor KPN Telecom kwam niets terecht.

De samenwerking eindigde in knetterende ruzie. Het Amerikaanse Worldport bleek bereid de handel voor dik 200 miljoen gulden over te nemen. Voor de consumentenactiviteiten en de merknaam Enertel had Worldport echter weinig belangstelling. Die werden, na het onvermijdelijke geruzie, voor vijf miljoen gulden overgedragen aan een nieuwe dochter van United Telekabel (Nuon/UPC).

Dat leek een buitenkansje. Enertel had zich een aardige naamsbekendheid verworven, al was het op een onconventionele manier. Maar nee, United Telekabel haalt de neus op voor de merknaam en kiest een nieuwe. Alleen Worldport blijft voorlopig de naam Enertel gebruiken, voor activiteiten in Europa tenminste.

Toekomstige klanten van Worldpartners zijn op voorhand gewaarschuwd: of zouden ze de uiteenspattende zeepbellen op televisie nooit hebben gezien?