Alliantie KLM en Alitalia beklonken; Ontbinding blijft mogelijk

SCHIPHOL, 27 NOV. KLM en Alitalia hebben vanochtend een overeenkomst ondertekend voor een van de meest vergaande allianties in de Europese luchtvaart. Wel bieden de partners elkaar ontsnappingsroutes.

KLM heeft onder meer als voorwaarde gesteld dat de Italiaanse maatschappij Alitalia uiterlijk in juni 2000 is geprivatiseerd. Als dit niet het geval is hebben de partijen de mogelijkheid de overeenkomst te ontbinden, zo is in het gezamenlijke memorandum vastgelegd. Ook kan de overeenkomst worden ontbonden wanneer een derde partij een belang van meer dan 25 procent van de uitstaande aandelen in een van beide luchtvaartmaatschappijen verwerft.

De twee bedrijven hebben afgesproken dat geen van beide een strategische samenwerking met een ander zal aangaan zonder toestemming van de partner. Alitalia en KLM maakten vanochtend ook bekend geen plannen te hebben om een belang in elkaar te nemen.

Op het eerste gezicht profiteert Alitalia het meest van de voorgenomen samenwerking, waarvoor KLM-topman Leo van Wijk en Alitalia-president Domenico Cempella een jaar geleden in Milaan al een voorovereenkomst tekenden. Vanochtend benadrukte Cempella nogmaals het grote belang van de samenwerking met KLM die volgens de Italiaanse bestuurder grote potentiele winstmogelijkheden biedt aan Alitalia. Tevens verwacht Cempella een grotere druk op de staatsholding Iri (voor 51 procent eigenaar van Alitalia) om Alitalia in versneld tempo te privatiseren. Ook hoopt Cempella door de samenwerking met KLM op een `open-skies'-overeenkomst tussen Italie en de VS, waardoor de nieuwe `hub' (een overstapplaats voor met name intercontinentale passagiers) in Milaan optimaal kan worden geexploiteerd.

Alitalia en KLM zullen in hun alliantie gelijke partners zijn, waarbij het accent ligt op versterking van hun positie op intercontinentale en Europese passagiers- en vrachtroutes. Om deze doelstellingen te verwezenlijken zijn beide maatschappijen gezamenlijke contracten aangegaan op het gebied van passagiers- en vrachtvervoer.

KLM en Alitalia zijn al begonnen met code-sharing (het gezamenlijk uitvoeren van vluchten onder een nummer) tussen Amsterdam en verschillende Italiaanse steden. Ook komen er gezamenlijke vluchten naar Australie en Zuid-Afrika.

De alliantie zal volgens de KLM niet tot gedwongen ontslagen leiden. Dit heeft de directie toegezegd aan de ondernemingsraad. Wel zal een aantal KLM-werknemers in dienst moeten treden bij Alitalia. Maar de bonden hebben van de KLM geeist dat dit niet tot gedwongen ontslag mag leiden wanneer werknemers niet van maatschappij willen wisselen.