TUSSEN DE SCHERMEN

“Voor een tv-programma maak ik schilderijen van twee tot drie seconden waarin wordt bewogen', omschrijft Lilia Dool, artdirector van Sesamstraat 't Dak eraf en De Travestieshow, haar vak. “Voor vijf minuten tv maak je al gauw zo'n vijftig schilderijen.' Dool begon op de kunstacademie en was danseres en toneelspeelster. Dat droeg bij aan haar inzicht in ruimtelijke vormgeving.

Zeker handig bij Sesamstraat, waar de poppenspelers onder tafels en achter luiken worden weggewerkt en de meeste poppen maar tot hun middel gefilmd kunnen worden. Dool vindt Sesamstraat een “soap die al twintig jaar loopt en met z'n tijd meegaat. Eerst was er een Jordanees straatje, later was het meer fantasievol. Ik heb er iets multicultureels van gemaakt. Kinderen hebben nu immers Marokkaanse klasgenoten en gaan in Italie op vakantie.' Ze geeft daarom elk huis in de Sesamstraat een ander uiterlijk en sfeer mee: het ene krijgt wat Zwitsers, het andere oogt Mediterraan. “De kijkers zijn van allerlei niveaus, van rijk tot arm. Vandaar dat bijvoorbeeld een mooie stoel en een krakkemikkige naast elkaar voorkomen.' Het decor is niet realistisch. Dool doet dat bewust: “Ik wil kinderen meegeven dat fantasie en werkelijkheid goed hand in hand kunnen gaan.'