Kabelbedrijf UPC volgend jaar naar beurs Amsterdam

ROTTERDAM, 26 NOV. Het Amerikaanse kabelbedrijf United International Holdings (UIH) brengt zijn dochter UPC begin volgend jaar naar de beurs van Amsterdam en de Amerikaanse elektronische beurs Nasdaq in de VS. UPC heeft in Nederland via United Telekabel Holding (1,4 miljoen aansluitingen) een belang in onder meer het kabelbedrijf A2000 (Amsterdam Hilversum).

De zakenbanken Goldman Sachs en Morgan Stanley Dean Witter begeleiden de beursgang.

Philips verkocht een jaar geleden zijn belang van 50 procent in UPC aan UIH, dat het bedrijf daarmee geheel in handen kreeg. De naam werd gewijzigd van United and Philips Communications in United Pan-Europe Communications. De verkoop door Philips paste in het beleid van Philips' president C. Boonstra om belangen in media af te stoten.

UPC hoopt met de beursgang omstreeks 300 miljoen dollar binnen te halen ter financiering van de uitbreiding van de capaciteit van zijn netwerken en het opzetten van nieuwe diensten (Internet en telefonie).

UPC heeft een belang van 51 procent in het kabelbedrijf United Telekabel Holdings (Nuon heeft de overige 49 procent). In United Telekabel is UPC's belang van vijftig procent in A2000 ondergebracht. De overige vijftig procent zijn in handen van het Amerikaanse USWest.

UPC heeft deze maand onder de naam Chello Broadband een dochter opgericht die een netwerk met een grote capaciteit gaat bouwen waarvan Europese kabelbedrijven gebruik kunnen maken. Via de infrastructuur van Hermes Europe (een alliantie van spoorwegmaatschappijen) wil Chello Internetgebruikers via de kabel beter bedienen.

Kroonjuwelen van UPC zijn voorts een belang van 95 procent in een kabelnet in Wenen met 435.900 abonnees. UPC heeft kabelbelangen in 10 Europese landen en in Israel. Eind vorig jaar telde het bedrijf omstreeks 2,3 miljoen abonnees op zijn netwerken. Via gedeelde aandelenparticipaties zijn deze abonnees voor gemiddeld iets meer dan 65 procent in handen van UPC.

De kabelnetten van UPC en haar partners lopen langs 3,6 miljoen huishoudens. De maatstaf van het aantal huizen dat een kabelbedrijf met zijn netwerk passeert wordt in Nederland nauwelijks gebruikt, maar is wel van belang in landen waar niet - zoals in Nederland - vrijwel elk huishouden een kabelaansluiting heeft en waar de afstanden groter zijn.