Winstgroei Ahold stelt beurs teleur

ROTTERDAM, 25 NOV. Supermarktconcern Ahold heeft door sterke groei in de Verenigde Staten en Europa de nettowinst in het derde kwartaal opgevoerd tot 257 miljoen gulden, een stijging van 22 procent. De omzet nam met 2,4 procent toe tot 12,6 miljard gulden.

Dat heeft het concern, in Nederland eigenaar van Albert Heijn en de Etos-drogisterijen, gisteren bekendgemaakt. Het bedrijfsresultaat steeg met 16 procent tot 471 miljoen gulden.

De cijfers lagen aan de onderkant van de verwachting van financieel analisten, waardoor de koers van het aandeel op de Amsterdamse beurs gisteren met 3,5 procent daalde tot 66,50. De winst werd gedrukt door een lagere dollarkoers en door opgelopen verliezen in Azie. Ahold herhaalde de verwachting dat de nettowinst en de winst per aandeel over geheel 1998 met 12 tot 20 procent zullen stijgen.

“De omvang van het verlies in Azie viel tegen' zegt analist Desiree Klaassen van Van Lanschot Bankiers. “Ook voor Ahold zelf. Ze gaan nu op zoek naar kostenbesparingen in die regio. In Nederland steeg de omzet weliswaar met slechts 1 procent, maar heel positief was de verbetering van de winstmarge van 3,7 tot 4,1 procent.'

In Azie verantwoordelijk voor minder dan 1,5 procent van de concernomzet, steeg het operationeel verlies van 26 tot 34 miljoen gulden door investeringen in distributiecentra in China en Thailand. Bestuursvoorzitter Cees van der Hoeven herhaalde gisteren dat Ahold verwacht dat de winkels in Azie vanaf het jaar 2000 geen verlies meer zullen maken. “Het is een ambitieuze doelstelling, maar we blijven er naar streven', zei hij tegen het persbureau Reuters.

In Nederland bleef het marktaandeel van Albert Heijn gelijk en steeg het marktaandeel van dochterbedrijf Schuitema, dat onder meer de C1000-winkels bevoorraadt. Toch steeg de omzet met slechts 1 procent, minder dan het gemiddelde van de Nederlandse supermarkten, die 3 tot 4 procent meer omzet behaalden. “Veel van onze klanten zijn na het wereldkampioenschap voetbal met vakantie naar het buitenland gegaan', zegt een woordvoerder.

Omdat Ahold meer dan de helft van zijn omzet in de Verenigde Staten behaalt zijn de resultaten bijzonder gevoelig voor de dollarkoers. Vorig jaar was de omrekenkoers 2,04 gulden, dit kwartaal lag de koers 7 cent lager. Daardoor is bijvoorbeeld de winst per aandeel met 12,5 procent gestegen (van 39 tot 44 cent). Bij een gelijke dollarkoers zou de stijging 15 procent zijn geweest.