TUSSEN DE SCHERMEN

“Aan de vormgeving van een programma moet je herkennen waar het over gaat', zegt artdirector Dirk Debou (40) die in dienst is van het NOB. `Vorm alleen voor de vorm' vindt hij oninteressant.

Voor het vernieuwde RTL-nieuws koos hij voor een groot oog met een wereldbol erin. “Het toont dat ze de ogen goed op de wereld richten en dat ze betrokken zijn.' Hij zorgde ervoor dat het sober en niet te mooi werd, “want je kunt dan geen item brengen over een Palestijnse explosie met veel doden'. De overheersende kleur werd blauw “van zakelijkheid. Rood van de liefde is niet passend'. Bovendien is het decor zodanig, dat het 's ochtends lichter is dan 's avonds. Net als bij het NOS-nieuws overigens, dat Debou zo'n drie jaar geleden ontwierp. Volgens Debou wordt er veel aandacht aan de vormgeving van het nieuws besteedt, omdat “een zender erop wordt gekwalificeerd. En omdat zo'n decor normaal zo'n vijf jaar meegaat, moet het ook nog eens tijdloos zijn'.

Debou, ook ontwerper van onder meer Lalala live en Zomergasten, denkt dat virtuele decors de toekomst zijn. Hij experimenteert er al mee: in een kinderfilmpje is een snackbar “geknipt en getekend en in de computer gezet'. Er een bouwen was niet meer nodig. Hij voorziet dat de decors daardoor goedkoper worden. Niet dat hij zich erg om de bezuinigingen op budgetten bekommert: “Voor vijf gulden kan ik nog iets maken.'