Anne Heche

In een reeks profielen van hedendaagse sterren deze week Anne Heche, de fragiele advocate uit Return to Paradise die het afgelopen jaar vooral in het nieuws was door haar geruchtmakende coming out.

`De vrouw van' is ze en zo werd ze onlangs nog geafficheerd op de cover van een glossy tijdschrift, samen met een hele reeks andere `vrouwen van'. Met dat verschil dat Anne Heche (25 mei 1969, Aurora, Ohio) de vrouw van een andere vrouw is, terwijl de andere dames zich aan de zijde van stoere macho-mannen mochten scharen. Maar Heche heeft haar geruchtmakende coming out als levensgezellin van sitcom-ster Ellen DeGeneres voorjaar 1997 beslist handig in het voordeel van haar huidige sterrendom aangewend. De films die haar naam deden rondzingen in de heuvels van Hollywood dateren immers uit datzelfde jaar. Een reeks titels die begon met haar doorbraak als Maggie, de verveelde echtgenote van Johnny Depp in Donnie Brasco (1997) en dit jaar uitmondde in haar casting als Marion Crane in Gus van Sants remake van Hitchcocks Psycho.

Zo'n tien keer in amper drie jaar tijd een fragiele blondine neerzetten is natuurlijk een productie om jaloers op te zijn, maar de overwegend positieve ontvangst van rollen als cynische persagente Winifred Ames in Wag the Dog (1997) tegenover Robert de Niro en Dustin Hoffman), weirde wetenschapster Dr. Amy Barnes in Volcano (1997, tegenover Tommy Lee Jones) en avonturierster Robin Monroe in Six Days Seven Nights (1998, tegenover Harrison Ford) werd overschaduwd door roddels en geruchten, meningen en opinies over achtereenvolgens haar homoseksualiteit, het voorgenomen `huwelijk' met DeGeneres en de liefdesbaby die op komst zou zijn.

Voorlopig hoogtepunt van deze berichtenstroom kwam toen cultuurcritica Camille Paglia zich in de discussie mengde middels een artikel genaamd `Is Anne Heche another vampirish Yoko Ono?' Daarin stelde ze dat DeGeneres sinds haar relatie met Heche stukken minder grappig was geworden en uitte forse kritiek op de haastige openbaarmaking van hun verhouding (nog geen maand nadat ze elkaar tijdens de Oscar-uitreiking hadden leren kennen).

Heche zou een fashion victim zijn en haar, met het onvertaalbare `flibbertigibbet exhibitionism of asinine proportions' omschreven ostentatieve gedrag zou de homoseksuele zaak eerder schaden dan goed doen.

Heche lijkt in ieder geval vastbesloten om andere redenen dan haar liefdesleven een plaatsje te veroveren in het Hollywood-pantheon. In interviews kan ze niet genoeg benadrukken dat ze al sinds haar middelbare schooltijd acteerambities heeft en via bekroonde televisie-optredens (ze kreeg onder meer een Daytime Emmy voor haar debuut in de soap Another World, waarin zij van 1987 tot 1991 te zien was) bezig is aan een standvastige opmars in de filmwereld. Om daarna weer aan Oprah of welke talkshow host dan ook toe te vertrouwen hoe gelukkig ze met haar Ellen is. Beroemd worden blijft een lastige zaak.