TUSSEN DE SCHERMEN

Ook een tentoonstelling is een soort filmset, vindt production-designer Ben van Os (53). “Het gaat er om hoe je het licht gebruikt en welke materialen je kiest. In mijn werk loopt het werken aan tentoonstelling en film in elkaar over.' Van Os brak internationaal door met zijn bijdrage aan de vermaarde film The Cook, the thief, his wife, her lover van Peter Greeneway.

Momenteel werkt hij in het zuiden van Turkije aan een tachtig meter lang paleis voor de film Arabian Nights. In deze Amerikaanse productie worden vijf verhalen uit Duizend-en-een-nacht verfilmd door regisseur Steve Barrn. Van Os is even in Nederland. Ondermeer om in Hilversum alvast mee te denken over een nieuwe VPRO-serie die zich afspeelt in het jaar 2018. `Een politieke schelmenroman'. Meer wil hij er niet over kwijt. Hij is ook in Nederland vanwege de tentoonstelling over het leven en werk van Frans Kellendonk die Van Os - oorspronkelijk interieur-architect - heeft ingericht in het Letterkundig Museum in Den Haag. “Het is een tentoonstelling waar je veel van Frans Kellendonk ziet. Je kan zijn fysieke aanwezigheid bijna voelen. Ik heb de visuele kant aangedikt met foto's, stillevens en teksten. Ik heb een zachte omgeving gemaakt met mannelijke accenten, zoals de stoere bouten. Ik heb veel licht gebruikt zodat in sommige vitrines voorwerpen reflecteren. De art-direction van een tentoonstelling als deze is geslaagd als de ziel van Frans Kellendonk erin weerklinkt.'

(Foto NRC Handelsblad, Leo van Velzen)