Opwinding over Star Wars-reclame

WASHINGTON, 24 NOV. Een filmpje van twee minuten en tien seconden is de afgelopen week in Amerikaanse bioscopen ontvangen als een sensatie. Maar het is dan ook een nieuw stukje Star Wars, het legendarische filmepos van George Lucas. Voor talloze Star Wars-fans doet het er niet toe dat het filmpje slechts een trailer is, een aankondiging van de nieuwe Star Wars-film die pas op 21 mei uitkomt. Massaal komen ze naar bioscopen om alvast een glimp te kunnen zien van Star Wars: Episode I - The Phantom Menace, zoals de nieuwe film gaat heten. Ze betalen de volledige toegangsprijs, kijken alleen naar de trailer, en verlaten de zaal zodra de hoofdfilm begint.

Iedere generatie heeft een legende, staat over de eerste beelden van het filmpje geschreven, iedere reis heeft een eerste stap, iedere kroniek heeft een begin. Lucas heeft geen vervolg op de vorige Star Wars-films gemaakt, geen sequel, maar een prequel. Hij gaat een generatie terug in de tijd vergeleken met de drie eerdere Star Wars-films. De angstaanjagende Darth Vader is hier nog een hartveroverend jongetje van negen jaar, Anakin Skywalker.

De trailer begint met een vreedzaam beeld van dat jochie rustig lopend in een zonovergoten zandvlakte. Zijn schaduw is al het onheilspellende silhouet van Darth Vader. Terwijl een orkest op volle sterkte de inmiddels klassieke Star Wars-muziek van John Williams inzet flitsen, schieten en exploderen de twee minuten en tien seconden voorbij. We zien Samuel L. Jackson, Natalie Portman en Liam Neeson. Liefde, kracht strijd, wijsheid en mysterie worden gesuggereerd. En dan, poppetje gezien kastje dicht, is het alweer voorbij.

De opwinding over de trailer heeft George Lucas bijna even zorgvuldig geregisseerd als de strijd tussen goed en kwaad in Star Wars. Het filmpje werd vorige week dinsdag voor het eerst vertoond, in 75 bioscopen verspreid door het land. Trouwe fans waren daarvan enkele dagen eerder op de hoogte gesteld, via de website van Lucas op het internet (www.starwars.com) en een website van Star Wars-fans (www.aint-it-cool-news.com). De trailer werd niet alleen vertoond voor films als The Siege en Meet Joe Black, maar ook er na. Inmiddels is het filmpje in het hele land te zien. Na vijftien jaar is Star Wars dus weer terug. En, als de trailer een goede graadmeter is, met alle actie, charme gewichtigdoenerij en rijke fantasie van de eerdere films, en ook met dezelfde briljante marketing.