Muziek van de reclame

Nooit eerder stonden Lois Lane, Katja Schuurman, Nina Simone, Paolo Conte Etta James en Lena Horne gezamenlijk op een cd. Dat is geen wonder: hun artistieke prestaties en hun stijlen lopen veel te ver uiteen om bij elkaar op een schijf te passen. Het schelle zangstemmetje van de soap-ster Schuurman zou in het niet vallen naast het sonore timbre van een man als Conte.

En toch heeft een overeenkomst hen samengebracht op de pas verschenen cd De grootste reclamehits. Het prettig kriebelende Via con me van Paolo Conte, ook bekend als It's wonderful, is immers als summum van ontspanning gebruikt om een recent reclamefilmpje van Brand-bier - jonge pilsdrinker in het bos werpt minzame blik op twee slakken - op te luisteren. En voor het computermerk Laser heeft Katja Schuurman het lied Maar nu heb ik er 1 vertolkt, dat zo wel over een nieuwe computer als over een nieuwe vriend kan gaan: “Maar nu heb ik er een die precies weet hoe het moet / die er altijd voor me is / en die alles voor me doet...'

Tussen die twee vormen - een bestaand nummer toegepast voor reclamedoeleinden en een nieuw nummer dat speciaal voor een reclamespotje werd gemaakt - beweegt zich het assortiment op deze cd, waarvan de eerste verkoopcijfers volgens een woordvoerder van de platenmaatschappij ABCD al `heel bevredigend' zijn. Daarop staat, bijvoorbeeld, een door Nina Simone gezongen lied uit Hair dat in een AMEV-filmpje werd gebruikt, naast een nieuwe Nederlandstalige versie van It's not unusual, waarin de toegezongen geliefde wordt vergeleken met de zee (“je bent een wilde zee / maar jij gaat met me mee') en alleen nog uit de woorden `heerlijk helder blauw' blijkt dat het was bedoeld voor een zomers spotje voor Heineken.

De meest uitgesproken reclametekst klinkt op in het door de doorrookte Vlaamse zanger Philippe Robrecht aangeheven nummer Als ik dat land. Weliswaar komt de merknaam Hoegaarden er niet in voor, maar wel gaat het voortdurend in verheven bewoordingen over bier: “Dat bier brengt leven in het leven / van Leuven tot de Noordzeekust / 't heeft zo veel misverstand verdreven / de hardste woorden weggekust...' En, even later: “Zie ik dat bier weer langzaam walsen / en blinkt het licht weer in mijn glas / die beelden zijn niet te vervalsen / die zijn zoals het altijd was...'

“Een nieuw nummer schrijven heeft altijd mijn voorkeur,' zegt copywriter Louk Varossieau, de tekstdichter van het Hoegaardenlied. “Het is toch wat creatiever dan alleen maar auteursrechten te betalen en onder zo'n filmpje een bestaande hit te zetten.' Daarbij lonkt, zo geeft hij volmondig toe, ook altijd de heimelijke wens dat het nummer een eigen leven gaat leiden - zoals het voor de Postbank geschreven 15 miljoen Mensen van copywriter Frank Pels dat vorig jaar, los van het reclamefilmpje, een hit werd. En volgens hetzelfde procede schreef Pels ook het opzettelijk multi-interpretabele succesliedje voor Katja Schuurman over het inruilen van `zo'n oude' voor `een nieuwe'.

Het sterkste staaltje van een internationale hit die oorspronkelijk voor de reclame werd geschreven, is nog steeds de uit 1971 daterende hymne I'd like to teach the world to sing van Roger Cook en Roger Greenaway. Aanvankelijk heette dat nummer I'd like to buy the world a Coke.

Toch kan ook een oude hit via de reclame worden herontdekt. Een bedrijf als Levi's heeft op die manier al heel wat vroegere succesnummers een comeback bezorgd, en een jaar of tien geleden lukte het Heineken nog om Louis Armstrong postuum in de Nederlandse top-tien terug te brengen met diens It's a wonderful world. Veel extra bier werd er destijds niet door verkocht, maar veel extra platen wel.