FAR EASTERN ECONOMIC REVIEW

Het weekblad Far Eastern Economic Review is verkrijgbaar in de kiosk.

Het verkopen van een product van twee kwartjes aan alle 1,2 miljard Chinezen is de wensdroom van elke verkoper. En hoewel de wens dichter bij de werkelijkheid staat dan decennia lang mogelijk leek blijft de afstand tussen droom en daad aanzienlijk. De Far Eastern Economic Review geeft een overzicht van de stand van zaken.

Het grootste probleem is dat de Chinese consument erg terughoudend is. Een van de redenen daarvoor is dat de overheid op dit moment bezig is op grote schaal mensen te ontslaan bij de staatsondernemingen. Een andere reden waarom de Chinezen op dit moment weinig geld uitgeven is dat ze de consumptie uitstellen en aan het sparen zijn voor het aankopen van huizen en auto's. En dat is precies het probleem. Want veel economen geloven dat de stagnatie in de consumentenbestedingen een grote bedreiging is voor de economische groei van minimaal acht procent, die nodig is om de mensen aan het werk te helpen die hun baan kwijtraakten door de herstructurering van de economie.

Een ander groot probleem is de dreiging van deflatie. De gemiddelde prijs in de detailhandel daalt al voor de twaalfde achtereenvolgende maand, in totaal 3,3 procent vergeleken met vorig jaar. Ondertussen doet de overheid haar best om de vraag te stimuleren, onder andere door het lenen van geld voor huizenkopers goedkoper en gemakkelijker te maken, terwijl de Centrale Bank de rente blijft verlagen, vijf keer sinds begin vorig jaar. Daarnaast kondigde de overheid aan dat ze de komende drie jaar het budget voor infrastructurele uitgaven zal verhogen van 750 miljard tot 1,2 biljoen dollar.

Volgens het blad is het van levensbelang dat de overheid probeert om de vraag op het platteland te stimuleren, omdat daar 900 miljoen consumenten (71 procent van de bevolking) wonen. Slechts 27 procent van de huishoudens op het platteland beschikt over een kleuren-tv en maar acht procent kent de zegeningen van een ijskast. Als de bevolking op het platteland hetzelfde consumptieniveau wil bereiken als die in de steden dan is er afzetruimte voor bijvoorbeeld 97 miljoen radio's, 160 miljoen kleuren-tv's, en 140 miljoen ijskasten.

Ikea heeft de boodschap begrepen en opende begin dit jaar een vestiging in Sjanghai. De onderneming verspreidde een miljoen catalogussen en begroet nu 30.000 klanten per week. Dit jaar nog volgt een tweede vestiging in Sjanghai en vestigingen in Peking en Guangzhou.

Volgens Credit Suisse First Boston is de ontwikkeling van de huizenbouwmarkt de sleutel voor de economische groei. Om aan de woningbehoefte te voldoen moet China jaarlijks 175 miljoen vierkante meter aan nieuwe huizen bouwen, en 200 miljoen vierkante meter aan oudere huizen renoveren. China blijft dus heel belangrijk voor buitenlandse ondernemingen, niet alleen wegens de omvang van de markt, maar ook omdat het de enige opkomende markt is met een groei van minstens zes procent per jaar.