Alarmering op Schiphol schiet tekort; Intern rapport luchthaven

SCHIPHOL, 23 NOV. Bij het ongeluk met een Boeing 757 van Transavia die op de avond van 24 december vorig jaar naast de landingsbaan terecht kwam is met de alarmering en de hulpverlening veel misgegaan.

Dat blijkt uit een intern rapport dat de luchthaven naar aanleiding van het ongeluk heeft gemaakt. Mensen die gealarmeerd moesten worden bleken niet bereikbaar omdat ze hun semafoon uit hadden staan. Daarnaast konden de brandweer uit Haarlemmermeer en de ambulances uit Amsterdam het toegangshek van de luchthaven niet snel genoeg vinden. Bovendien bleek dit hek geblokkeerd te zijn door bagagekarren. Het RTL4 Nieuws maakte hier gisteravond melding van.

Het toestel met 205 passagiers landde op kerstavond om tien voor twaalf op Schiphol. Er stond een zware storm uit het zuidwesten (windkracht 10) en enkele seconden voor de landing op de Zwanenburgbaan kwam er een flinke windstoot. Als gevolg hiervan raakte het toestel uit koers, bonkte hard op de baan en schoof met een gebroken neuswiel in het gras. Vijf passagiers raakten licht gewond.

De eerste hulpverlening is volgens een woordvoerder van Schiphol wel goed verlopen. De eigen brandweer was binnen een paar minuten ter plekke en had de brand aan het linker landingsgestel snel in bedwang. De hulpverleningsdiensten van buiten waren hiervan al op de hoogte toen ze voor het dichte hek stonden. “Anders waren ze er wel doorheen gereden' aldus de woordvoerder.

De communicatie tussen hulpverleners en leidinggevenden verliep ook niet vlekkeloos. “Iedereen belde iedereen waardoor velen onbereikbaar waren', aldus de woordvoerder. De passagiers werden na het ongeluk te lang in een te koude ruimte opgevangen. De passagierslijsten zijn nooit boven tafel gekomen. Hiervoor was Transavia verantwoordelijk. In juni bleek al bij een tussenrapportage van de Rijksluchtvaartdienst dat de 'zwarte dozen', die de gesprekken in de cockpit en de vluchtgegevens vastleggen, waren uitgevallen.

Schiphol heeft naar aanleiding van het ongeluk een nieuw verbindingsplan voor de communicatie opgesteld. Ook is besloten dat hulpverleningsdiensten nog maar een toegangshek gaan gebruiken. Het Crisis Onderzoeksteam van de Leidse universiteit onderzoekt nog welke verbeteringen Schiphol in het rampenplan moet doorvoeren. PvdA-Kamerlid Van Gijzel heeft aangekondigd over de gebrekkige hulpverlening vragen te stellen aan de ministers van Binnenlandse Zaken en Verkeer en Waterstaat.